Column

Opel is niet langer het lulletje

Opel is weer compleet goodlooking.

Een goed ontwerp moet je willen likken, is de stelling van Volkskrant Magazine artdirector en cover-goeroe Jaap Biemans. Die raak geformuleerde tong-uitnodigende kwaliteit geldt niet alleen voor covers. Legendarische auto-ontwerpen - Alfa 156, Citroën BX - hebben een likbaarheidsfactor van heb ik jou daar. Waarom dat zo is, is een tweede - we betreden hier het magische terrein van de aantrekkingskracht van ontwerpkunst, van vormverhoudingen, associatietrucs en imago.

Des te knapper als je binnen dat slecht benoembare, bepaald niet exact-wetenschappelijke terrein onmiskenbaar succes weet te boeken.

Zoals Opel. Nog maar krap drie jaar geleden constateerden we in Blik samen met een beteuterde Opeldealer dat het merk een probleem had. Ooit was het een volksmerk van de grote omzetten, maar in januari 2014 bleven de showrooms maar matig bezocht. In een tijd dat statusmerken definitief leken te hebben gewonnen, was Opel het sufferdje. Maar, zo luidde de peptalk van Opel-topman Karl-Thomas Neumann: als we onze nieuwe designtaal maar consequent genoeg volhouden, stijgen we weer naar de toppen van de verkooplijsten.

En verhip, in de drie jaar daarna breidde Opel in Nederland zijn marktaandeel uit met 2 procent. Educated guess: dat komt vooral door hoe Opels er de laatste jaren uitzien.

De laatste acht jaar om precies te zijn, want imago is natuurlijk een trage tanker. In 2008 verscheen de Opel Insignia, en dat was een lekker dik, sexy ontwerp. Een Opel was voor het eerst weer relatief cheap én chic - een geheel eigen niche die het merk in de jaren zeventig ook al bezette, maar daarna meer en meer vergat, tot er een bescheten tutholamerk was overgebleven. De kleinere modellen volgden het zelfverzekerde uiterlijk.

Gisteren werd de nieuwe Insignia gepresenteerd en we weten het nu zeker: Opels ontwerpers hebben het likbaarheidsvermogen van een Romeinse ijsverkoper. Hij oogt als een verzameling greatest hits - koplampen als een Volvo S90, achterlichten als een VW Passat - maar wat geeft het: Opel is weer het merk van slimmerds die meer voor minder kopen, zonder het lulletje te zijn.

Elke twee weken schrijft Sheila Sitalsing of Chris Buur over wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden