Opdonder

Sinds het bestaan van de eerste speelfilms worden er meerdere verhalen in één film verteld - denk aan Intolerance (1916) van D.W. Griffith - maar nooit kreeg de mozaïekvertelling zo'n opdonder als met Robert Altmans Short Cuts. De samensmelting van een aantal korte verhalen van Raymond Carver bevat welgeteld 22 hoofdrollen, verspreid over gebeurtenissen die naast elkaar lopen of in elkaar grijpen, maar even vaak van elkaar verwijderd blijven. De gemene deler is Los Angeles; de woonplaats van de personages in deze film wordt voorgesteld als een grimmig, immoreel oord waar vrijwel iedereen met de meest duistere kanten van elkaars persoonlijkheid wordt geconfronteerd. Sterk is bijvoorbeeld de plotlijn met Tim Robbins als agent die zijn vrouw bedriegt, of de perikelen rond Jennifer Jason Leigh die echtgenoot Chris Penn tot wanhoop drijft door tijdens het huishouden bij te verdienen met het inhijgen van een sekslijn. Maar zoals altijd geldt voor dit type film: het geheel is meer dan de som der delen. Short Cuts is bovenal een ambitieus en indrukwekkend beeld van de condition humaine. De film kreeg veel navolging, maar alleen Paul Thomas Anderson kwam met Magnolia (1999) in de buurt van wat Altman hier bereikt.


El Cid

(Anthony Mann, 1961) De Amerikaanse regisseur Anthony Mann (1906-1967) vergaarde vooral in de jaren vijftig roem met een aantal klassieke westerns, waarvan The Man from Laramie (een van zijn vele samenwerkingen met James Stewart) een van de bekendste is. Opvallend genoeg dankt de filmmaker zijn meeste faam aan dit drie uur durende historische epos over de Spaanse ridder El Cid (Charlton Heston), die aan de zijde van Sophia Loren in de 11de eeuw de strijd aanbindt met de Moren. Met fraai uitgelichte en grootschalige oorlogstaferelen, maar weinig opwindend acteerwerk. De latere klassiekerstatus van El Cid betekende desalniettemin gerechtigheid voor Mann; een jaar eerder werd hij na een week op de set van Spartacus ontslagen door hoofdrolspeler Kirk Douglas, die hem verving voor Stanley Kubrick.


Nighthawks

(Bruce Malmuth, 1981) Hoewel de opnamen niet vlekkeloos verliepen - regisseur Gary Nelson vertrok met ruzie van de set en werd opgevolgd door Bruce Malmuth, die ook heel wat te stellen kreeg met hoofdrolspeler Sylvester Stallone - viel het resultaat mee: Nighthawks is een geslaagde actiethriller. Clichés worden niet geschuwd in het verhaal over een agent (Stallone) die moet zien te voorkomen dat een charmante maar keiharde terrorist (Rutger Hauer) een aanslag pleegt in New York. Het goede acteerwerk, de realistische locaties en de redelijk intelligente plot verheffen de film boven de middelmaat. Vooral Hauer is goed op dreef als koele kikker. Nighthawks was zijn Hollywooddebuut en de opmaat tot een succesvolle carrière; een jaar later speelde hij in Blade Runner als de blonde androïde Roy Batty de rol van zijn leven.


06/05

(Theo van Gogh, 2004) Prima complotthriller, gebaseerd op De zesde mei van Tomas Ross, die zich weer baseerde op de moord op Pim Fortuyn. De film werd de zwanenzang van Theo van Gogh - en dat terwijl dit een van de beste films was die hij ooit maakte.


Robert Altman


kreeg zijn idee voor Short Cuts toen hij in het vliegtuig drie korte verhalen-bundels van Raymond Carver las, zei hij in de Volkskrant.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden