Op zoek naar opgeleide allochtonen in de Haagse Schilderwijk

Vorige week vond de officiële opening plaats van een vestiging van uitzendbureau Content in de Schilderswijk in Den Haag. Het bureau richt zich op de hoger opgeleide allochtoon....

Het filiaal is makkelijk te vinden, tussen winkels met namen als Saray, Roshni en Zubaida. Bij de feestelijke opening schallen de trompetten van een Surinaamse brassband door de Hobbemastraat. Binnen heffen in mantelpak gestoken intercedenten en managers met stropdassen het glas.

‘Kijk, die twee werken hier’, zegt communicatiespecialist Hans Faber, terwijl hij twee jonge vrouwen aanwijst: de één met een felblauwe hoofddoek, de ander met donkerbruine krullen.

Uiterlijk lijken Lamiaa Aly en Liona Marchena meer op hun plaats in dit kleurrijke deel van Den Haag dan hun blanke collega’s. Volgens de laatste telling is niet meer dan 10 procent van de bewoners van de Schilderswijk autochtoon. De wijk heeft bovendien de reputatie veel vroegtijdig schoolverlaters, laag opgeleiden en werklozen voort te brengen.

Toch heeft Content zich 7 jaar ingezet om hier een filiaal te openen. Onder de jonge allochtone bevolking ziet de uitzendorganisatie een steeds groter wordende groep hoger opgeleiden . De aangeboden banen zijn dan ook minimaal van mbo-niveau. ‘Het opleidingsniveau is ons erg meegevallen’, zegt Aly. ‘Maar eigenlijk wist ik dat al, want in het vorige filiaal waar ik werkte, zetten we ook al mensen uit de Schilderswijk in voor functies bij de overheid. De nieuwe generatie allochtonen is vaak goed geschoold.’

Op een steenworp afstand van de wijk staat de Haagse Hogeschool, waar veel jonge inwoners van de Schilderwijk studeren. Om met hen in contact te komen, is Content een samenwerking aangegaan met de studentenvereniging Eurasia. Ali Susan, voorzitter van Eurasia, meldt dat vooral presentatievaardigheden daarbij aandacht krijgen. ‘Thuis krijg je te horen dat school het belangrijkst is. Diploma! Diploma! Dus stort je je daarop. Je leert niet dat sociale vaardigheden ook tellen. Hoe doe je je niet te groot voor, maar ook niet te klein?’

Van Content krijgen de studenten een sollicitatietraining. ‘We leren ze niet hoe ze een sollicitatiebrief moeten schrijven’, zegt Aly. ‘Maar wel hoe ze zichzelf beter aan een werkgever kunnen verkopen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden