Op zoek naar een werkster? Vergeet het maar

Een echtpaar uit Gouda was zo bang de moeizaam gevonden werkster kwijt te raken, dat het niet durfde te weigeren toen de dame eiste haar vakantie doorbetaald te krijgen....

Voor wie op dit moment een huishoudelijke hulp of een oppas voor de kinderen zoekt, zijn het moeilijke tijden. 'De vraag naar huishoudelijke hulpen is gigantisch', weet K. Koning van Werkkracht, een bureau in Den Haag dat zogeheten witte werksters aan adressen helpt. 'Wij bestaan ruim een jaar, hebben nog nooit geadverteerd, maar kunnen niet voldoen aan de vraag naar huishoudelijke hulpen. We hebben 300 uur werk openstaan. Daarvoor kunnen we niemand vinden.'

Vanuit zijn baan bij Werkkracht weet Koning dat het vooral tweeverdieners zijn die iemand zoeken die voor hen de ramen kan zemen en de keukenkastjes schoonmaakt. 'Dat zoveel mensen bij ons aankloppen, betekent dat ze niemand kunnen vinden die het zwart voor ze wil doen. Wij rekenen fl. 17,80 per uur. Wie in het zwarte circuit iemand vindt, betaalt meestal zo'n vijftien gulden. Dat is nog altijd goedkoper.'

De meeste mensen die een huishoudelijke hulp nodig hebben, vragen eerst rond in hun eigen omgeving. Dan weten ze meteen of ze die man of vrouw kunnen vertrouwen. Tweeverdieners willen de huishoudelijke hulp de sleutel kunnen geven.

Als het via-via niet lukt een huishoudelijke hulp te vinden, gaan mensen over tot het adverteren in kranten, maar ook in supermarkten, gewoon door het ophangen van een briefje. Een echtpaar uit Amsterdam plaatste onlangs een advertentie in landelijke kranten, omdat navraag in hun kennissenkring niet had geholpen.

'Op de advertentie voor een huishoudelijke hulp kwam één reactie', vertelt de heer des huizes. 'We wilden per se een Nederlands sprekend iemand. Niet omdat we geen buitenlander in huis willen, maar uit ervaring met Ghanese en Afghaanse vrouwen weten we hoe moeilijk het communiceren is. En dan wordt er toch anders schoongemaakt dan je graag zou willen.'

Die ene reactie op de advertentie was overigens wel meteen raak. 'Het was een Turkse meneer. Het klinkt misschien een beetje ouderwets, maar die man is heel dienstbaar. Hij vindt het leuk om je te verwennen. We hebben daarmee ontzettend geboft.'

Een Amsterdamse oudere vrouw kreeg op haar advertentie drie reacties. 'Allemaal van niet-Nederlanders. Dat vind ik erg weinig. Ik heb nu een illegaal in Nederland verblijvende Afrikaan in dienst genomen. Dat is ook griezelig, omdat ik iets doe wat niet mag. Maar ik ben ziek en heb echt hulp nodig.'

Een echtpaar uit Woerden dat een oppas zoekt voor hun twee dochters heeft tot nu toe minder succes gehad met hun advertentie in een regionale krant. Drie dagen achtereen adverteerde het echtpaar, maar er kwam geen enkele reactie. Op de briefjes die waren opgehangen in supermarkten reageerde zegge en schrijve één vrouw.

'We hadden meer reacties verwacht. Toen we hier twee jaar geleden kwamen wonen, reageerden er zeven mensen. Toen konden we tenminste nog kiezen. Nu is het velen malen moeilijker', zegt de vader van de twee meisjes.

Samen met zijn vrouw heeft hij zich afgevraagd hoe het toch komt dat het zo moeilijk is geworden. 'Wij denken dat steeds meer vrouwen een baan hebben bij een bedrijf. En er zijn veel banen op dit moment. Dan blijven er niet zoveel mensen over die nog op de kinderen van een ander willen passen.'

Vergeleken bij een echte baan is het passen op de kinderen van een ander ook geen vetpot. ' We zijn nu best bereid iets meer te betalen. De vrouw die heeft gereageerd vraagt een tientje per uur. Dat moet dan maar.'

'Ja', zegt de Amsterdammer die de Turkse man in dienst heeft genomen, 'de huishoudelijke hulpen en oppassen zijn zich heel goed bewust van hun marktpositie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden