Op zoek naar de ziel van dansers, maar waarachtig intiem wordt het niet

Soul #2 Performers

Elke tekstoprisping trekt de toeschouwer ruw juist weg uit de bedoelde droom. 

Soul, een blik in de ziek van zes topperformers. Foto Robert Benschop

Op de vloer – onze stoelen staan er in een vierkant omheen – vormen dansers en publiek een voortdurend veranderend netwerk: onze handen moeten elke tien seconden een nieuw persoon of lichaamsdeel aanraken. Het is het spelletje Twister, maar dan anders. De wirwar aan poses en lijnen wordt van bovenaf gefilmd en op een strakke beat geprojecteerd.

De opening van Soul #2 Performers is veelbelovend. Juist uit chaos worden ideeën geboren, vertelt een performer als we zitten. Maar dan begint het ongemak. Terwijl zijn zes collega’s zich in wisselende samenstellingen dynamisch door de ruimte slingeren, heeft hij de lastige taak om zogenaamd losjes, veelal lopend, een nogal opgeblazen, gratuite en slecht verstaanbare tekst over het dansvak te presenteren. Na Soul #1 Audience (2017) willen Isabelle Chaffaud en Jérôme Meyer, de choreografen, nu in de ziel van de performer kruipen. Maar waarachtig intiem en persoonlijk wordt het niet. Zelfs de paar ontboezemingen van dansers zijn cliché.

Het theater is een ‘parallelle wereld’ waarin, zo vertelt onze man, vrijheid en liefde kunnen worden gecreëerd, met dansers die alert, nieuwsgierig, verbaasd of misschien wel meteen vol overgave zijn. ‘We offer you a dream.’ Elke tekstoprisping trekt ons echter juist ruw uit die droom. Weg van de sensaties die de bewegende lijven oproepen, met juweeltjes als een duet op grote onderlinge afstand, de sprankelende solo’s van Kinda Gozo of het kuieren van de oudere David Krugel: gestaag en gewoon als het tikken van de klok, de tijdlijn van ieder van ons, waaraan dansers zo’n bijzondere invulling geven.

Soul #2 Performers door MEYER-CHAFFAUD. Choreografie: Isabelle Chaffaud en Jérôme Meyer. 18/4, Korzo theater, Den Haag. Daar ook vanavond. Tournee vanaf 26/9. www.meyer-chaffaud.com

Aanvullingen en verbeteringen
In een eerdere versie van deze recensie stond Minda Gozo. Dit moet Kinda Gozo zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.