De onderneming

Op zoek naar de ideale hockeystick

Omdat de spits van zijn team niet tevreden was met de bestaande sticks, besloot teammanager Wil Hoebergen bijna tien jaar geleden ze zelf te maken. Nu verkoopt hij er 10 duizend per jaar.

Naast hockeysticks verkoopt het bedrijf sinds twee jaar smartgoals, die ook worden gebruikt door voetbalclubs als Ajax en Manchester.Beeld Io Cooman

Sterk lijf, mooie techniek en vooral een vernietigend schot. Stijn Barmentlo van Hockeyclub Asten Someren (HCAS) was jarenlang een van de beste spitsen van de eerste klasse C, een hockeycompetitie net onder de Nederlandse top. Hij oefende met name veel op zijn schot, want goals maken daar ging het hem om. Hij plaatste zijn schoten liefst nét boven de plank, waar de keeper ze het moeilijkst kan keren.

Technisch was hij vaardig, maar zijn stick liet hem weleens in de steek. Niet stijf genoeg om superhard te slaan en niet krom genoeg om makkelijk hoog te meppen. Na een training op een vrijdag in 2006 had hij het erover met teammanager Wil Hoebergen. 'Na tien glazen bier bedachten we om zelf hockeysticks te produceren', zegt Hoebergen op een terras in Asten. De ideale stick bedenken, om zijn HCAS vooruit te stuwen. Dat leek de succesvolle zakenman wel wat. Het was de eerste stap naar hockeystickmerk Cyclone.

Het bedrijf timmert sinds 2006 aan de weg. Het verkoopt jaarlijks 10 duizend sticks. Daarmee is het nog niet direct een bedreiging voor de grootste spelers, zoals marktleiders Adidas, Grays en Dita, maar het is wel een bekende naam in de hockeywereld.

Pakistan

Voordat Hoebergen met Cyclone begon, wist hij niets over het productieproces van hockeysticks. Navraag bij sportwinkels leerde hem dat bijna alle bedrijven hun sticks in Pakistan laten maken. 'Alle hockeysticks komen uit dezelfde fabriek in Sialkot.'

Het proces bleek makkelijker dan gedacht. De klant stuurt zijn wensen naar Sialkot en op basis daarvan gaan ze in Pakistan aan de slag. De hoeveelheid carbon bepaalt de stijfheid van de stick en dus de mate waarin die meegeeft met slaan. Ook het gewicht is belangrijk: een verdediger speelt graag met een zwaarder model, een behendige aanvaller gaat voor een lichte stick, omdat pingelen daarmee makkelijker is. Dan is er nog de kromming. Hoe krommer de stick, hoe makkelijker het is een pushbal met vaart weg te zwiepen, het maakt pingelen echter iets lastiger.

Ook Hoebergen richtte zich tot Pakistan en al snel had hij een eerste prototype in handen, dat hij in Asten testte. De stick van Cyclone moest stijver en krommer, vond hij. Kort daarop werden de eerste honderden sticks bezorgd. Barmentlo werd de verkoopman van Cyclone.

PROFIEL

Bedrijf Cyclone
Waar Asten
Sinds 2006
Aantal werknemers 3
Jaaromzet 500 duizend euro

Gewicht in de krul

Hoebergen laat zich voorstaan op de lange levensduur van Cyclonesticks. Dat komt doordat het breukrisico is verminderd omdat het carbon anders is geweven. En de dop die aan achterkant van de stick zit is van schuimrubber, om de trilling in de stick te verminderen.

Voor een verdediger van Trinidad en Tobago liet hij een stick maken met extra veel gewicht in de krul. Hij had een geweldige klap, maar de bal ging telkens omhoog omdat hij zijn lichte stick te veel omhoog liet zwiepen. Met een extra gewicht in de onderkant van de steel was het probleem opgelost.

Voor Hoebergen is Cyclone vooral een hobby. Hij maakte fortuin met zijn belastingadviesbureau, zit in het vastgoed en heeft een lunchcafé. Sport heeft hem altijd getrokken. Hij is al jarenlang zaakwaarnemer van wielrenster Leontien van Moorsel, en ook van de hockeyers Mink van der Weerden, Gabriel Dabanch en Bob de Voogd.

Hij is uitermate fanatiek. Als teammanager van HCAS regelde hij een geavanceerd videoanalysesysteem en hij trekt de beste coaches en spelers aan. Hockey en zijn zakelijke leven zijn met elkaar verweven. Op zijn belastingadvieskantoor werkt de spits van HCAS. En de voormalig laatste man is de bedrijfsleider van de lunchroom die hij bezit.

De concurrentie voor Cyclone is hevig. Wereldwijd zijn er ongeveer veertig merken, en het is als nieuwkomer niet makkelijk je binnen te vechten. Zeker omdat de meeste sticks uit dezelfde fabriek komen, is marketing van levensbelang. Een boegbeeld is een must. Dita heeft alleskunner Sander de Wijn; de ambassadeur van Grays is Nederlands elftalkeepster Joyce Sombroek. Boegbeeld van Adidas is strafcornerkanon Mink van der Weerden, nota bene een dorpsgenoot van Hoebergen. 'Mink is nu eenmaal gek van Adidas, we konden hem niet naar Cyclone brengen.'

Cyclone heeft topspits Bob de Voogd gestrikt als belangrijkste ambassadeur. 'Kinderen willen met dezelfde stick spelen als hun idolen.' Daarom deelt Hoebergen ook weleens een stick uit. Aan Jelte van Gennip van Hockeyclub Tilburg bijvoorbeeld, een hockeyer die de absolute top net niet heeft gehaald. 'Hij geeft veel trainingen en clinics aan jonge kinderen. Als ze Jelte met een Cyclone zien spelen, willen ze die zelf ook.'

(tekst gaat verder onder de foto)

Wil Hoebergen.Beeld Io Cooman

Het goede gevoel

Veel hockeyers zijn trouw aan een merk omdat ze daar 'het goede gevoel bij hebben'. Daarom zet Cyclone nu in op kindersticks, een truc die Hoebergen afkeek van concurrent Brabo, dat relatief veel juniorensticks verkoopt. Veel felle kleuren, en voor de meisjes veel roze. 'Als kinderen op jonge leeftijd met een Cyclone beginnen, houden ze er hun hele leven aan vast', is de gedachte van Hoebergen.

Hoebergen kiest ervoor dure en exclusieve sticks te maken. Aan Intersport of andere ketens levert hij niet. 'Dan liggen ze in augustus al in de uitverkoop. Nee, onze klanten moeten het waard vinden onze stick te kopen.'

Intussen breidt hij de handel uit naar andere producten. Twee jaar geleden begon hij met de verkoop van oplichtende doeltjes, die de trainer in een cirkel moet zetten. Omdat telkens een ander doel licht geeft, moet een speler telkens naar een andere goal rennen om te scoren. Smartgoals zijn niet alleen voor hockeyteams, ze worden ook gebruikt bij voetbalclubs als Ajax, Anderlecht en Manchester United.

In de ogen van Hoebergen hoort Cyclone er sinds het einde van vorig seizoen echt bij. Tijdens de verlenging van de finale om het landskampioenschap tussen Oranje Zwart en Kampong slalomde de Pakistaanse technicus Rashid Mehmood langs twee verdedigers van Kampong. In zijn ooghoek zag hij teamgenoot en Cycloneambassadeur Gaby Dabanch positie kiezen op de strafbalstip. De pass van Rashid was perfect en Dabanch tipte simpel binnen. Hoebergen keek de wedstrijd op de televisie, toen hij het zag gebeuren. Het beslissende tikje, in de belangrijkste competitie ter wereld, gegeven met een stick van Cyclone. 'We did it', riep hij uit.

Met name in Zuid-Nederland doet Cyclone goede zaken. Volgens Hoebergen hoort Cyclone in de top-10 van meest verkochte hockeysticks in Nederland. In België zit het merk zelfs in de top-4. De ideale stick hebben ze ook bij Cyclone overigens nog niet gevonden. Nieuwste stap is om de krul slijtvaster te maken. Hoebergen geeft zichzelf nog even tijd. 'Een Ferrari bouw je ook niet in één dag.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden