Op valreep nog variant op HSL-tracé bedacht

Vlak voordat het kabinet een beslissing neemt over het tracé voor de Hoge-Snelheidslijn (HSL), is de Kamer van Koophandel Haaglanden met een nieuwe variant gekomen....

Van onze verslaggeefster

DEN HAAG

Over dit nieuwste tracé rijdend zou de HSL, inclusief een stop bij het station Haaglanden, zes minuten meer reistijd nodig hebben dan in het voorkeurstracé van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dwars door het Groene Hart. Volgens voorzitter Van Iersel van de Kamer van Koophandel Haaglanden moet het kabinet dat tijdsverlies afwegen tegen 'de economische meerwaarde die het nieuwste tracé heeft voor Haaglanden, de Randstad, maar ook nationaal'.

Wethouder Noordanus (PvdA) van Den Haag vindt het voorstel van de Kamer van Koophandel dè oplossing. Volgens hem komt ze de milieubeweging tegemoet, omdat ze het Groen Hart ontziet. Bovendien realiseert dit voorstel een belangrijk verkeersknooppunt bij het Prins Clausplein van niet alleen snelwegen, maar ook spoorwegen. De HSL zou daar namelijk het spoor Den Haag richting Utrecht en Duitsland kruisen.

De ontwerpers van het tracé van de Kamer van Koophandel gebruiken ook een nieuwe techniek: een trein die door een soort half open buis op palen rijdt. Daardoor is de spoorlijn beter te bundelen met de rijkswegen dan in de Bos-variant. Bovendien dempt de buis het geluid. Het nieuwste tracé heeft daarnaast als voordeel dat op het grondgebied van Rijswijk geen hoog talud hoeft te komen.

Volgens de ontwerpers kan de HSL in de buis in principe een maximale snelheid ontwikkelen van 300 kilometer per uur. In de bocht bij Rijswijk zal dit echter slechts 225 kilometer per uur kunnen zijn. De kosten van het voorstel van de Kamer van Koophandel zouden gelijk zijn aan die van de voorkeursvariant van Verkeer en Waterstaat. Dat is 2,6 miljard gulden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden