Op slag verliefd op het werk van David Jablonowski

Chris Driessen, curator van Fundament in Tilburg, over kunstenaar David Jablonowski (Bochum, Duitsland, 29).

David Jablonowski, Multiple, Hardcopy (Desktop), 2011 afbeeldingen op aluminium, Heidelberg drukpers, draad. Beeld Courtesy Galerie Fons Welters en Galerie Lüttgenmeijer

Hij zag het werk van David Jablonowski voor het eerst bij een afstudeertentoonstelling van De Ateliers in Amsterdam en was op slag getroffen, om niet te zeggen verliefd. Dat overkomt tentoonstellingsmaker Chris Driessen hoogst zelden, zegt hij. Vooral Jablonowski's bijzondere, authentieke vocabulaire sprak Driessen aan. 'Daarin borduurt hij niet alleen voort op de simpele vormen van het minimalisme uit de jaren zestig en zeventig, maar hij doet dat ook op een manier die ik eigenlijk nooit eerder heb gezien.'

Bij die Atelierstentoonstelling presenteerde Jablonowski grote, monumentale sculpturen van beschilderd gips en dunne houten platen die een lichtvoetig spel spelen met de ruimte.

Jablonowski is aan de Gerrit Rietveld Academie opgeleid als schilder en heeft zich daarna tot het beeldhouwen bekeerd. In de loop van de tijd is hij steeds vaker een breed scala aan 'beelddragers' als materiaal gaan gebruiken. Zijn werk staat bol van oude manuscripten en boeken, ­foto's en strips, drukpersen, scanners, televisiemonitoren en diaprojectoren. Daarmee maakt hij constructies en stapelingen die zowel in vorm als in inhoud zeer tot de verbeelding spreken, vindt Driessen. 'In mijn woorden gaat zijn werk over de productie en distributie van betekenissen en de rol van media daarbij.'

Samenwerken

Welk werk hem in het bijzonder fascineert? Moeilijk te zeggen, vindt Driessen. Hij kan dit het best vertellen aan de hand van een werk dat in zijn opdracht is gemaakt. Want wanneer Driessen eenmaal verliefd is, wil hij graag samenwerken. Dus nodigde hij Jablonowski uit voor de buitententoonstelling Lustwarande '11 in park De Oude Warande in Tilburg. Daar maakte de kunstenaar op het water een groene oase Multiple, Heidelberg, 2.39; 1.78; 1.331 Hardcopy (Desktop), 2011.

Een technisch hoogstandje, vanwege een grote, boven het water zwevende, loodzware Heidelberg drukpers, maar dat doet er eigenlijk niet toe, zegt Driessen. De drukpers werd omgeven door subtiele, rechthoekige figuren en een aantal billboards met abstracte afbeeldingen en teksten, volgens Driessen geïnspireerd door de hoogte- en breedteverhoudingen van beeldschermen, de verandering van die verhoudingen in de loop van de tijd en de invloed daarvan op de distributie van beeld.

Hoe het brede publiek, dat in dit park rondloopt, zijn werk ervaart? Jablonowski's werk is moeilijk toegankelijk, zegt Driessen daarop. Het vergt wel wat om je erin te verdiepen. Dat hij zich op het terrein begeeft van de sociale en filosofische grote thema's en dat koppelt aan fascinerende beelden, vindt Driessen bijzonder. Maar ook zonder de inhoud te kennen, is het werk van Jablonowski in eerste instantie 'heel erg mooi'. In dit geval vanwege het ruimtelijk effect, het kleurgebruik en de bewuste groepering van al die vlakken op het water, waarbij het water zich ook als 'beelddrager' gedraagt en het geheel schilderachtig weerspiegelt.

Waarom Jablonowski moet winnen? 'Simpel: hij is de beste. Ik heb hem niet voor niets genomineerd', zegt Driessen. Bovendien ziet Driessen voor Jablonowski een grootse toekomst weggelegd. 'Die jongen is zo ambitieus. Ik ben ervan overtuigd dat hij onderdeel gaat uitmaken van de geschiedenis.'

Bekijk hier de publieksnominatie van David Jablonowski door Lis en door Jitske.

fonswelters.nl

Video: NTR Televisie / KunststofTV (regie: Sandra Parry)

David Jablonowski Beeld Peter Lipton / de Volkskrant
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden