op = op

Hij kreeg een dvd, welkomstbrieven en een clubcard van de ECI. 'Verbazingwekkend. Ik heb niets besteld, noch een aanmelding gedaan en ik ben dat ook absoluut niet van plan. Acht jaar geleden ben ik kort lid geweest', zegt Niels Erkens, die direct de onterechte automatische incasso liet stopzetten. 'Ze hadden al mijn gegevens nog, inclusief banknummer.'

Privégegevens 'eeuwig' bewaard

Nadat hij door een 'zeer bereidwillige' medewerker van de boekenclub was geholpen, bleef er toch een vieze smaak achter bij Erkens. 'Niemand kon mij vertellen wat er fout was gegaan, evenmin kon zij zeggen hoe de ECI mijn nieuwe adres wist. Ik woon namelijk al geruime tijd elders.'


Erkens verbaast zich erover dat een organisatie gegevens van ex-klanten bijwerkt, maar vindt het nog schokkender dat de ECI klantgegevens zo lang bewaart. De ECI zegt zich te verexcuseren voor de onterechte aanmelding. 'Een datatypiste heeft een faliekante fout gemaakt, maar ons beleid over klantgegevens is conform de richtlijnen van het College Bescherming Persoonsgegevens.'


Die richtlijnen luiden: 'De persoonsgegevens moeten vernietigd worden als zij niet langer noodzakelijk zijn voor de doelstelling van de gegevensverzameling. De verantwoordelijke moet zich geregeld afvragen of er redenen zijn op grond waarvan gegevens vastgelegd kunnen blijven. Zijn er voldoende redenen dan kan hij zelf bepalen hoe lang hij die gegevens wil bewaren.'


De ECI houdt zich dus aan de regels, maar dat verklaart nog niet hoe het kan dat het adres van Erkens is bijgewerkt. 'Het is bekend dat er veel in klantgegevens wordt gehandeld. Cendris, een onderdeel van TNT, valideert ons adressenbestand regelmatig. In 2007 is het adres van Erkens bijgewerkt. Dit doen wij omdat veel van onze ex-klanten terugkomen.' De onterechte aanmelding is dus een incident, maar maakte Erkens wel bewust dat zijn gegevens bij nog veel meer bedrijven, waar hij intussen ex-klant is, in de systemen zitten.


Nijpende notering bij die club in Tiel

'Mijn huwelijk is in 2005 gestrand', zegt René Wouters uit Harderwijk, die destijds met zijn echtgenote een vennootschap onder firma runde. In het jaar van de scheiding zette Wouters de zaak om naar een eenmanszaak. 'Ze haalde vervolgens allebei onze rekeningen helemaal leeg, tot de kredietlimiet.'


Nadat hij de rekeningen weer had aangevuld, raakte Wouters alsnog in de financiële problemen. 'Ik had betalingsregelingen met incassobureaus, de woonlasten liepen door en mijn ex-vrouw spande allerlei rechtszaken tegen mij aan. De resultaten liepen hierdoor terug, waardoor mijn zaak in 2008 failliet ging.'


Wouters had intussen een registratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). 'Ik wilde dat de incassobureaus ook mijn ex-vrouw in de betalingsregelingen betrokken, maar zij weigerden dat. Ik was zo verbouwereerd dat ik alleen nog maar mijn eigen deel betaalde', zegt Wouters. Datzelfde deed hij met de woonlasten, waardoor de ING ook melding deed bij het BKR in Tiel. Een dergelijke registratie blijft normaal gesproken vijf jaar staan.


Via een lening bij zijn werkgever betaalde hij zijn achterstand terug aan de bank. 'Inclusief het aandeel van mijn ex-vrouw. Nu heb ik ook de rentebetalingen hervat, maar de registratie van het BKR blijft staan.' Na zijn verhaal te hebben gedaan bij de ING kreeg Wouters te horen dat de bank niets voor hem kon doen.


'Ik ben het slachtoffer van het wanbetalingsgedrag van mijn vrouw. Ik had intussen een A3 notering bij het BKR. Als iemand deze code heeft, kan diegene geen huis kopen noch een telefoonabonnement afsluiten.'


Na het verkopen van zijn huis hoopte Wouters een nieuwe woning te kunnen kopen met zijn huidige vriendin. 'Ik hoopte dat ze de code van A3 in A1 wilden veranderen, zodat ik een nieuwe start kon maken.'


Ook aan Op=Op laat de ING weten niets voor Wouters te kunnen doen. 'Een BKR-registratie is er niet voor niets. Die is er ook om de consument tegen zichzelf te beschermen. Daarbij is de schuld nog steeds niet helemaal afbetaald. Als dat wel het geval is, zullen we de zaak opnieuw bekijken', zegt de ING.


Het BKR zegt alleen codes te veranderen in opdracht van de deelnemer die de gegevens heeft aangemeld. Wel laat het bureau weten dat iedere consument bezwaar kan maken bij de Geschillencommissie BKR. De uitspraak hiervan is bindend.


Creditcard zomaar geweigerd?Mail uw ervaringen en meer aan Op=op@volkskrant.nl


Bijdragen: Michiel Philippart


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden