OP = OP

Een bootreis door Duitsland boeken...

Het leek zo mooi, twaalf dagen doorbrengen op een schip en maar liefst drie Duitse rivieren bevaren. Vooral de tocht over de Neckar, een schilderachtige rivier die volgens de brochure van Goed Idee Reizen een van de mooiste van het land is, doet Elbertus Jägers uit Elburg besluiten aan de reis deel te nemen.


Groot is dan ook zijn teleurstelling en woede wanneer de reisleider op de tweede avond van de cruise vertelt dat de boot, op last van de directie van Goed Idee Reizen, de Neckar niet op mag. Het schip zou te hoog zijn en de steden Heidelberg en Eberbach kunnen dus niet per boot worden bereikt.


De reisorganisatie was voor de reis al op de hoogte van het ongemak en zegt een brief naar alle deelnemers te hebben gestuurd. Aan boord zijn er echter slecht twee vrouwen die deze brief ontvangen hebben.


Als meneer Jägers dit vooraf had geweten was hij thuisgebleven en had hij geen 1.254 euro neergeteld voor de cruise. Hij eist dan ook een compensatie van Goed Idee Reizen en berekent zelf dat deze neerkomt op 300 euro.


... en dan toch per bus moeten...

De reisorganisatie komt tijdens de cruise met een alternatief. Een eendaagse busreis naar de steden Heidelberg en Eberbach. De 85-jarige Jägers vindt dit veel te vermoeiend en kiest ervoor aan boord van het schip te blijven. In de oorspronkelijke reisplanning zouden de reizigers drie dagen hebben om de steden te bezoeken.


Vijf dagen na thuiskomst, op 5 oktober, stuurt hij de reisorganisatie een brief waarin hij zijn beklag doet over de gang van zaken. Binnen een week ontvangt hij een reactie, echter niet die waarop hij hoopte. De brief is gericht aan mevrouw Jägers, die dertien jaar geleden overleed, en er wordt haar verteld dat de behandeling van de klacht acht weken gaat duren.


Meneer Jägers pikt dit niet en stuurt weer een brief waarin hij voor 1 november een reactie eist. De Elburger ziet niet in waarom het zo lang moet duren omdat immers duidelijk is dat de reisorganisatie een wanprestatie leverde. Zijn brievenbus blijft leeg en na telefonisch te zijn afgescheept door Goed Idee Reizen benadert hij Op = Op.


... maar uiteindelijk wel compensatie krijgen

Op = Op ontdekt dat de klacht niet wordt behandeld door Goed Idee Reizen maar door Kras, het reisbureau dat de cruise organiseerde. Kras beroept zich op het feit dat de gestelde termijn van acht weken past binnen de ANVR-reisvoorwaarden, maar besluit na inmenging van Op=Op toch naar de klacht te kijken.


En met succes: morgen zal er een brief op de deurmat van meneer Jägers vallen met daarin een voorstel voor een tegemoetkoming van 250 euro. De tevreden 85-jarige heeft al besloten hiermee akkoord te gaan.


Is u ook iets beloofd dat niet werd nagekomen?

Mail deze en andere ervaringen naar op=op@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden