op=op

Nee, nee, nee, die sticker werkt niet. Althans niet op de brievenbus van Angela Mischnik uit Amsterdam. 'Mijn Nee-Nee sticker op mijn brievenbus maakt kennelijk geen verschil, want elke tweede dag haal ik reclamefolders uit mijn brievenbus, van taxichauffeurs tot taalloze pizzadiensten. Ik dacht dat verboden is reclame in een Nee-Nee brievenbus te stoppen.' En het enige dat Mischnik wel in de bus wil hebben, de Ikea-gids, krijgt ze niet. Want Ikea neemt het Nee-Nee keurig ter harte.

Nee-sticker leidt tot berg reclame

'Die sticker werkt uitstekend!', schrijft Simone Hellenberg. Ze wordt namelijk niet verleid tot 'ongeremde koopuitbarstingen met alle rampzalige gevolgen van dien'. Ook positief: 'Het uitblijven van bedelende huis-aan-huiskrantenbezorgers die rond de Kerstdagen hun eindejaarsfooi komen ophalen.'


Ja-nee, beveelt Maarten Dulfer uit Peize aan. Met zo'n sticker krijg je geen reclame, maar wel het huis-aan-huisblad. 'Dat geeft de directe omgeving van mensen, organisaties en bedrijven gelegenheid jou erbij te betrekken.'


Zorgverzekeraar zaait paniek

Als een bom is hij ingeslagen; de brief van Delta Lloyd . 'Genept en door iedereen in de steek gelaten', zo voelt Anke Ligteringen uit Gouda zich na het nieuws dat haar zorgverzekeraar volgend jaar geen aanvullende geneesmiddelen vergoedt. Genept eerst door de politiek die de aftrek voor bijzondere ziektekosten heeft afgeschaft. En nu weer door de verzekeraar die zonder pardon het aanvullende verzekeringspakket verandert, waarvoor Ligteringen al jaren premie betaalt.


Hoe ze nu verder moet, weet Ligteringen niet. 'Ik zit al jaren in een rolstoel en lig krom voor alle medische voorzieningen die ik nodig heb. Nu gaan mijn kosten nog eens met 300 tot 500 euro per maand omhoog.' Ze heeft per brief opheldering gevraagd bij Delta Lloyd.


De lijst met aanvullende geneesmiddelen, waarover Delta Lloyd rept in de brief, bestaat voor Ligteringen uit een 'vol A4'tje met vitaminepreparaten en voedingssupplementen' die zij slikt als aanvulling op de medicatie voor diverse chronische ziekten waaraan ze lijdt. 'Mijn lichaam breekt vitamines af, dus die moet ik bijslikken.'


Delta Lloyd geeft na twee dagen ruiterlijk toe dat de brief wat onrust veroorzaakt heeft bij mevrouw Ligteringen, omdat ze haar vroegtijdig hebben willen informeren. 'Daarvoor hebben we onze excuses aangeboden', aldus de woordvoerder.


Maar of er ook een oplossing is? Daarvoor zou de communicatiemedewerkster haar casus moeten zien. 'Maar ik kan me voorstellen dat haar arts ervoor zorgt dat ze de vitamines en supplementen op medische indicatie krijgt voorgeschreven. Dan worden de kosten alsnog vergoed.' Waarom dat niet is verteld aan mevrouw Ligteringen? 'Zij vroeg ons alleen of ze de brief juist had gelezen. En dat was zo.'


Werkt dat Bel-me-niet register?Mail uw ervaringen en meer aan Op=op@volkskrant.nl


Bijdragen: Robert Giebels,Carlijne Vos


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden