Op = op

Op=op krijgt geregeld mailtjes van lezers die worstelen met de ov-chipkaart. Wie in Rotterdam en Amsterdam met het openbaar vervoer reist, ontkomt niet aan ov-chippen. In de rest van het land kan de strippenkaart nog even als vluchthaven dienen. Oud-minister Eurlings besloot de strippenkaart een langer leven te gunnen, omdat er nog te veel misgaat met zijn opvolger. Reden voor Op=op om naar uw ervaringen met de ov-chip te vragen.

Ov-Kafka met de nieuwe chipkaart

Buschauffeur zet uitcheckpaal uit

Ronduit kafkaësk is het verhaal van de Amsterdamse Josie Dubbeldam. Zij heeft een ov-chipkaart die tevens NS-voordeelurenkaart is. 'Ik zat in maart als enige passagier in een bus. We waren bijna bij de eindhalte en de chauffeur had niet gezien dat er nog iemand in de bus zat. Daarom had hij het uitcheckapparaat vast uitgezet. Ik heb geprobeerd alsnog uit te checken nadat hij de machine weer had aangezet, maar dat bleek onmogelijk.'


'Dit was het begin van een lange lijdensweg. Ik kreeg een formulier waarmee ik het instaptarief zou kunnen terugclaimen. De volgende keer dat ik op de bus stapte, deed mijn chipkaart het niet meer. Connexxion gebeld. Volgens hen was de kaart op hol geslagen doordat we in de bus te vaak geprobeerd hadden uit te checken. Ik moest mijn Voordeelurenkaart opsturen, dan zouden zij het oplossen. Helaas liepen ze drie maanden achter met uitbetalen, dus op mijn geld moest ik even wachten.'


'Hierna is mijn ov-chipkaart zoekgeraakt in de ambtelijke molen van Connexxion. Omdat ik daardoor ook geen NS-Voordeelurenkaart meer had, moest ik die bij de NS opnieuw aanvragen.


Het formulier dat ik in maart naar Connexxion opgestuurd had om mijn instaptarief terug te krijgen, kreeg ik in juli terug met de mededeling dat het kaartnummer niet bestond. Nee logisch, dat kaartnummer was van de NS-Voordeelurenkaart die ze zelf zoekgemaakt hadden. En die kaart was inmiddels niet meer geldig, omdat ik bij de NS een nieuwe had aangevraagd. Naar mijn teveel betaalde busgeld kon ik dus fluiten.'


'Laatst had ik weer een akkefietje waarbij mijn Voordeelurenkaart ineens het volle tarief in rekening bracht bij het inchecken voor de trein. Dat probleem is wel verholpen, maar je moet dan weer in de rij gaan staan, het verhaal wordt in eerste instantie niet geloofd, et cetera. Ik heb de moed inmiddels opgegeven.'


Aan de bedelstaf door defecte kaart

A. van Diejen uit Rotterdam heeft een studerende zoon die zich blauw betaalt aan het openbaar vervoer, omdat zijn ov-chipkaart het niet doet. 'Op 27 september heeft hij een aanvraagformulier voor een vervangende kaart ingevuld. Hij kreeg toen het advies gewoon met de kaart te blijven reizen. Tegen controleurs moest hij maar zeggen dat de kaart stuk was.


'Bij de eerste controle kreeg hij meteen een boete voor het reizen zonder geldig vervoerbewijs. Na enkele telefoontjes, waarbij bleek dat niemand weet hoe het zit en iedereen doorverwijst naar het volgende betaalnummer, kreeg hij te horen dat hij gewoon kaartjes moet kopen en vervolgens de kosten daarvan moet terugclaimen. Eerder was hem overigens verteld dat dit juist niet kon.'


'Nu betaalt hij elke dag een treinkaartje van 23,70 euro plus wat euro's voor busvervoer. Hij krijgt 314 euro studiefinanciering, daar gaat 135 euro af voor de universiteit en circa 60 euro voor de ziektekostenverzekering. Blijft over: 119 euro per maand, terwijl hij 540 euro reiskosten moet voorschieten. Hij stort zich dus in de schulden omdat een instantie een waardeloos product levert.'


(On)tevreden over uw makelaar?Mail uw ervaringen en meer aan Op=op@volkskrant.nl


Bijdragen: Yvonne Hofs


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden