OP = OP

MADELON MEESTER

Een dubbel tarief vragen...

'Hoe vertel je op subtiele wijze aan een klant dat hij ruim het dubbele moet betalen voor dezelfde diensten?', moet de communicatieafdeling van KPN gedacht hebben. Het zal even geduurd hebben voordat KPN hier de juiste woorden voor gevonden had, maar uiteindelijk schreef KPN zijn abonnees van het zogeheten 'E-mail only Plus abonnement' de volgende brief:

'U heeft al geruime tijd een E-mail only Plus abonnement bij KPN. Hiervoor betaalt u € 2,95 per maand. Wij hebben besloten te stoppen met dit abonnement. Uiteraard zorgen wij voor een passend alternatief waardoor u uw e-mailadressen gewoon kunt blijven gebruiken zoals u gewend bent. Wij regelen dat u vanaf 10 september automatisch wordt omgezet naar het KPN E-mail only Extra abonnement. U hoeft hiervoor niets te doen. De prijs van dit abonnement bedraagt € 7,- per maand.'

... voor precies dezelfde diensten...

Met de vriendelijke groeten van de klantenservice van KPN. Woedende brieven stroomden binnen bij de redactie van Op=Op.

'Een gecamoufleerde prijsverhoging', zo noemt Ton Vingerhoets het. 'Ze bieden me een nieuw pakket aan, dat helemaal niet nieuw is, maar waarin alleen het woordje 'plus' door 'extra' is vervangen, en waar ik voor dezelfde diensten veel meer voor moet betalen.'

'Het is slikken of stikken', schrijft Fienus Konings. 'Als ik niet akkoord ga met het nieuwe abonnement, kan ik kosteloos opstappen. Als ik dat niet voor 10 september doe, zit ik aan het nieuwe abonnement vast.'

Herman Sier denkt aan de enorme rompslomp die met het opzeggen van het abonnement gepaard gaat. 'Ik ben dan mijn huidige e-mailadres kwijt, dat ook nog eens fungeert als gebruikersnaam en wachtwoord voor allerlei diensten. Daarom heb ik besloten mijn mailbox te houden, maar KPN heeft zo wel erg veel macht.'

... mag dat?

De reden waarom KPN het tarief verhoogt, is voor de abonneehouders volstrekt onduidelijk. 'De klantenservice kon me niet helpen', zegt Konings. 'Ze waren niet op de hoogte van de brief, mijn vraag om in contact te kunnen treden met de opsteller van de brief werd beschouwd als een onzedig voorstel.'

Gelukkig weet een woordvoerster van KPN wel de reden achter de prijsverhoging. 'KPN is bezig met het vereenvoudigen van zijn diensten. We hadden elf e-mailvarianten, dat worden er nu twee. Voor één mailbox betaal je 3,50 euro, en twee mailboxen kosten 7 euro per maand.' Volgens KPN zullen de wijzigingen niet voor iedereen een prijsverhoging beteken. 'Sommige klanten betalen straks meer, andere weer minder.' Maar meer geld verdienen op de prijsverhoging zal KPN niet, benadrukt de woordvoerster. 'We willen alleen de dienstverlening versimpelen.'

Schrok u ook van uw laatste rekeningoverzicht?

Mail deze en andere ervaringen naar op=op@volkskrant.nl

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden