Op naar de muziek

Zondagavond opende in Amsterdam-Zuidoost de Ziggo Dome haar deuren. Onze recensent beoordeelt de nieuwe muziekzaal en concludeert: 'Zonder twijfel en in één klap de beste (grote) concertzaal van Nederland.'

ROBERT VAN GIJSSEL

De aankomst:8

Is smooth op vele fronten. We zien het enorme vierkante blok de Ziggo Dome, ontworpen door Benthem Crouwel Architekten, op een steenworp van de Amsterdam Arena opgloeien in feestverlichting, dankzij ontelbaar veel lampjes die samen een reuzenbeeldscherm vormen, het hele complex rond. Het hoofd van openingsact Marco Borsato komt voorbij, naast reclame van de sponsors, uiteraard. Welkom.

Voor de ingangen is een zeer absorberend soort asfalt uitgesmeerd, waarop het vrijwel onmogelijk uitglijden is, ook bij extreem nat weer of een beschonken afscheid. Je krijgt er een bijna verende tred van, alsof je echt zin hebt in het concert. De dranghekken die de ingangen voor de tribunes scheiden van die voor de zaal, blijken overbodig en worden zondagavond al snel weer verwijderd. Het publiek, in maximale opkomst van zeventienduizend man, komt op de vrije zondagavond zeer gespreid aan, maar dat kan op een doordeweekse werkdag natuurlijk anders worden als iedereen zich rond hetzelfde tijdstip naar de Bijlmer haast.

Parkeerruimte is er in overvloed onder de Amsterdam Arena. De aanvoer via het openbaar vervoer verloopt ook plezierig, dankzij metro en treinstation Bijlmer Arena: vijf minuten lopen.

De entree:7

Bijna klinisch, zo strak, grijs en breed uitgemeten is de ontvangsthal. De vloeren zijn zacht gecoat, als een gymzaal. Bijna rustgevend, ook al kom je voor, we noemen maar wat, AC/DC. De jassen kunnen we kwijt in een overvloed aan garderobes, waar je niet langer dan een minuut zult hoeven wachten. En het kost niets! Links en rechts van de garderobes zien we kluisjes, grote en kleine. Die maken de bezoeker behalve de bagage helaas ook twee euro lichter.

Bij binnenkomst loop je recht tegen de stand voor de shirtjes, mokken en posters aan. Goed voor de artiest, voor wie het natuurlijk ook gewoon crisis is. Helaas voor Marco staan er nog geen rijen voor zijn T-shirts met 'Dromen Durven Delen'-opdruk.

Rechts van de zaalingang een ruimte voor telefonie, met dank aan de naamgever van de zaal, en een zekere telefoonfabrikant. Er staan twee ouderwetse Britse telefooncellen, waarin je in stilte kunt bellen. Het ruikt er nog naar verf, die waren dus net op tijd af.

Boodschappen van de sponsors: 5

Bij een lange wandeling door de Ziggo Dome loop je herhaaldelijk tegen tv-schermen aan, waarop je behalve service-mededelingen ('let op: u wordt gefilmd') nogal wat reclame tegenkomt. Van een uitzendbureau, dat tevens een lounge op de tweede ring uitbaat én een groot deel van de medewerkers levert, en dus die telefoonmaatschappij. Van datzelfde bedrijf zijn de grote videoschermen, waarop je tweets kunt lezen over het concert waar je bent. 'Wat is die Ziggo Dome fantastisch zeg', staat er te lezen. Maar die tweet zou heel goed door mijnheer Ziggo kunnen zijn verstuurd. Toch biedt zo'n scherm mogelijkheden, ware het niet dat de Ziggo Dome lijdt aan een klein maar hardnekkig, hieronder beschreven probleem.

Netwerk: 4

In vrijwel de gehele Ziggo Dome, maar zeker in de concertzaal zelf, is nauwelijks tot geen netwerk voor de smart- of gewone phone. Volgens een medewerker ligt dat aan de stalen constructie waarin we ons bevinden: de zware stalen balken boven ons hoofd waaraan de hele lichtshow moet worden opgehangen. Alsof je in een metrostation staat. Dezelfde medewerker weet al wel geheime netwerkplekken: 'In de rookruimte bij de tweede balkonring schijn je te kunnen bellen.'

Roken: 7

De eerste rookruimte op de begane grond is bij de feestelijke ingebruikname al een zwijnenstal, zoals het hoort dus. De asbakjes van aluminiumpapier zijn volgestapeld, de lucht is zwaar en asgrauw, ondanks hevig zoemende afzuiginstallaties. Snel wegwezen, naar bijvoorbeeld de rookruimte achter de tweede balkonring, die wat ruimer is van opzet (maar dat kan zo lijken omdat nog niemand hem heeft weten te vinden) en waar zelfs de raampjes openstaan. Kijk je zomaar even met een sigaretje naar het Arena-plein onder je.

Wc's: 4

Ze zijn er genoeg, maar helaas voor deze eerste impressie: de wc's bij garderobe C zijn alle verstopt. Ze lopen zelfs over! Ook opvallend: de heren- en damestoiletten zijn van elkaar gescheiden door doorzichtige rolluiken. We zien elkaar dus plassen: 'Hé, jij ook hier?'

Horeca: 6

Standaardprijs voor een munt is 2,50 euro. Daarvoor koop je bier of fris. Het eten wordt verzorgd door La Place, en daar zien we het bekende aanbod van de broodjes beenham en tonijnsalade. Een frietje blijft een pijnpunt: anderhalve munt, dus 3,75 euro. Dat kost een kadetje kroket ook. Pluspuntje voor de overweldigende beschikbaarheid van verkoopplekken, ook in de zaal, dus net een voldoende.

De zaal: 9

Je bent heus wat gewend aan stoere megapodia, maar bij het betreden van het binnenwerk van de Ziggo Dome, de arena dus, valt je mond open. Indrukwekkend: de hoeveelheid mensen die hierin past, en de ruimtelijkheid die de zaal ondanks dat pak mensen biedt. De zaal lijkt niet eens heel veel groter dan bijvoorbeeld de Heineken Music Hall, maar wat hangen er een waanzinnige tribunes boven. Het publiek daar zit deels boven de hoofden van het zaalpubliek, hangt bijna recht boven het podium. De bars aan de zijkanten van de zaal bevinden zich dus onder de overhellende balkons, en het barpersoneel vindt dat 'niet heel eng', maar je moet hier niet claustrofobisch zijn aangelegd.

Toch voel je je in de zaal niet opgesloten. De arena staat op veel plaatsen in open verbinding met de foyers, hetgeen een indruk van ruimte geeft. Zodoende ook staat het nergens klemvast met publiek. Je kunt, zeker vanaf de tweede helft van de volle zaal, overal rondwandelen.

De tribunes van de Ziggo Dome hebben een U-vorm, die zich om het podium vormt. Waar je ook zit, overal krijg je het gevoel dat je bovenop het podium kijkt, soms bijna recht naar beneden. Het spektakel vanaf ring twee is bijna zinsbegoochelend, je kijkt de diepte in, hebt een prachtig zicht op het podium en de zee van mensen onder je. Zelfs op de twee punten van de U-vorm, dus half achter het podium, heb je een aardig uitzicht, al kijk je hier op het - overigens nog geenszins kalende - achterhoofd van Marco Borsato. Er is eigenlijk geen slechte zitplaats in de Ziggo Dome, overal voel je je betrokken bij wat er gebeurt op het podium.

Het geluid: 9

Ook op het voor een concertzaal belangrijkste onderdeel, het geluid, scoort de Ziggo Dome. Bij de bouw is gebruikgemaakt van de nieuwste geluidsabsorberende materialen. Als je in de zaal onder de tribunes staat, ogen die aan de onderkant als het omhulsel van een radarwerende stealth-bommenwerper. De hele Ziggo Dome is weer omgeven door een tweede omhulsel, de buitenkant van het gebouw, waardoor ook hier geen trilling ontstaat. We horen dus vrijwel nergens echo, zelfs niet op tribune twee, helemaal bovenin, als we tegen de achterwand geplakt zitten.

Alleen als je ín de deuropening van een nooduitgang staat, hoor je het geluid enigszins weerkaatsen. Maar waarom zou je daar gaan staan? Zo klinkt de Ziggo Dome dus fantastisch: bij de ruigere Borsato-nummers, maar ook bij een intiem liedje als Afscheid Nemen Bestaat Niet hoor je ieder detail. Akoestisch zeer verantwoord, al moet de vuurproef voor de echt beukende rockshows nog volgen (vanavond: Pearl Jam).

In zaalbeleving, tribunes en geluid is de Ziggo Dome zonder twijfel en in één klap de beste (grote) concertzaal van Nederland. Daarmee wordt de triangel Arena (voor uitzonderlijk groot: U2, Stones), Ziggo Dome (iets kleiner: Madonna, Lady Gaga, Muse) en Heineken Music Hall (nog iets kleiner: Jack White, De Dijk) een allesomvattend muziekwalhalla, en mogen Ahoy als Gelredome zich zorgen gaan maken.

Vertrek: 8

Ook de uittocht verloopt soepel. Nergens rijen, ook niet bij de garderobe. Eenmaal buiten kijken we nog even achterom naar de Ziggo Dome. Marco Borsato kijkt ons na. 'Tot snel', verschijnt op het gebouw. Dat roepen we dan maar terug.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden