Op mezelf

Acteur Fedja van Huêt grossiert in prijzen en rollen. Hij is nu te zien in de nieuwe film Soof en de tv-serie Overspel. Na zijn vertrek bij Toneelgroep Amsterdam is hij helemaal los.

Willem Steenhouwer uit Overspel of Kasper uit Soof?'Ik lijk een beetje op Kasper: een jonge vader die heeft besloten een sabbatical te nemen om vaker bij zijn gezin te zijn en nu graag in joggingbroek door het huis loopt. Ik heb dit jaar ook besloten een pauze in te lassen, ik ben gestopt bij Toneelgroep Amsterdam. Wat ik niet met Kasper deel, is zijn talent voor klussen. Hij gaat een keuken bouwen omdat hij er al snel achterkomt dat alleen huisvader spelen hem niet heel gelukkig maakt. Het was nieuw voor mij om een Kasper te spelen. Ik word niet vaak gevraagd voor romantische komedies.


'Een Willem heb ik vaker neergezet: de serieuze advocaat die verstrikt is geraakt in de louche vastgoedpraktijken van zijn schoonvader. Hij is het geheimzinnige, zwijgzame type. Dat beeld kleeft mij ook aan, maar ik ben helemaal niet zo geheimzinnig, het is meer verlegenheid.


'Het duurt even voordat ik me op mijn gemak voel in een groep. Ik ben voorzichtig, laat niet meteen het achterste van mijn tong zien. Zo word je al snel - zeker toen ik nog rookte - die zwijgzame, interessante acteur die aan de bar hangt. Wat zou hij denken? Die rol past mij wel. Ik vind het interessant als mensen nog iets moeten raden. Tegelijkertijd is het ook een vermoeiende rol.


'Karina prikte daar vrij snel doorheen. Ze is zo veel extraverter dan ik. Doodeng was dat natuurlijk. En toen begon ik haar ook nog leuk te vinden. Normaal hield ik de boot altijd maar een beetje af. Hoe leuker ik iemand vind, hoe kwetsbaarder ik me voel. En hoe kwetsbaarder, hoe enger.


'Ik vind Willem Steenhouwer interessanter. Maar ik houd meer van Kasper als mens. Beide mannen hebben met overspel te maken. Ik zie het wel eens om mij heen gebeuren. Overspel is blijkbaar in.


'Ik moet er zelf niet aan denken in zo'n situatie terecht te komen. Ik snap dat je verliefd kunt worden en in de war raakt. Ik snap ook dat er veel leuke andere mensen zijn. Maar als je een gezin hebt, jezus, dan moet je wel echt goed nadenken voordat je daarvoor kiest.'


Acteurskoppel: leuk of lastig?

'We hoeven elkaar weinig uit te leggen, dat is het voordeel. Maar het heeft ook een moeilijke kant. We acteren niet alleen allebei, wij hebben ook nog eens jarenlang bij hetzelfde ensemble gezeten. Het samen spelen ging heel goed, maar je wereld wordt klein. Voordat je het weet, gaat het alleen maar over Toneelgroep Amsterdam. Het is leuk om soms afstand van elkaar te nemen. Dat er één in het buitenland gaat toeren en terugkomt met nieuwe verhalen bijvoorbeeld. Het zit hem ook in kleine dingen. Op een gegeven moment wilde ik wel even alleen naar mijn werk fietsen. Aan de andere kant ga ik het missen om met Karina te spelen.'


Freelance of contract?

Freelance sinds maart. Dat was het moment dat ik bij Toneelgroep Amsterdam ben weggegaan. Ik had me voorgenomen het wat rustiger aan te doen, een pauze te nemen, maar de agenda loopt toch vol. Ik ben nu weer een film aan het draaien. En dat is goed, hoor, want er moet gewerkt worden. Ik heb het hoe dan ook veel minder druk dan toen ik bijna elke avond moest spelen.


'Elke keer als ik over mijn vertrek bij Toneelgroep Amsterdam praat, ben ik bang dat het overkomt alsof het daar vreselijk was. Het was juist hartstikke leuk. Maar elke avond spelen... Steeds vaker betrapte ik mezelf op de gedachte: ik heb geen zin, ik wil vanavond thuisblijven. Tien jaar geleden zou ik zoiets nooit hebben gedacht. Zeker toen ik net van de toneelschool kwam, kon ik me niet voorstellen ooit zo'n beslissing te nemen.


'Karina is dertien jaar aan Toneelgroep Amsterdam verbonden geweest, ik zeven. Nu zijn we beiden freelancers. Twee seizoenen lang hadden we vaak een oppas nodig. Dat hoeft nu niet meer. Maar los van de praktische dingen is het goed om na zeven jaar je vleugels uit te slaan en op zoek te gaan naar iets nieuws. Door TA heb ik veel mooie projecten moeten afzeggen, omdat ik alleen maar aan het repeteren en het spelen was. Ik ben nu een film aan het draaien. 'Sint tegen de Kerstman' is de werktitel. Weer een romantische komedie.


'Natuurlijk is het ook eng om beiden een contract in te leveren. Misschien qua timing niet zo handig. Maar het voelt als de goede beslissing. Er is altijd wel een reden om iets niet te doen.'


Eén Oscar voor Karakter of drie Gouden Kalveren?

'Heb ik er drie? Amnesia, Nachtrit en... o ja, de Speciale Juryprijs voor De prins en het meisje. Ik begrijp nooit zo goed waar die prijzen precies voor staan.


'Ik kies voor de Oscar. Niet omdat hij zogenaamd zo belangrijk is, want het blijft een raar circus. Zit je daar als 22-jarige tussen al die Hollywood- acteurs. En dan win je ook nog. Dat is van de gekke. Ik was echt jong. Ik zat in het laatste jaar van de toneelschool. Toen had ik niet door hoe bijzonder de film Karakter was. Pas daarna, toen ik andere rollen kreeg, realiseerde ik me: dit komt niet zo vaak voor, zo'n grote film.'


Tiel of Amsterdam?

'Amsterdam. Ik woon hier sinds 1995 en alles is hier. Gek genoeg voelt Tiel ook altijd als mijn thuis. Mijn moeder woont er nog. De laatste tijd word ik nogal nostalgisch als ik daar kom, merk ik. Sinds ik vader ben, denk ik veel aan mijn kindertijd daar. De omgeving van Tiel is heel mooi. Groen en rust. Amsterdam kwam, zeker toen Chavah (3) net geboren was, erg op me af. Smalle straten, veel auto's. Soms verlang ik naar een dijkhuisje aan het water... Het is maar een beetje dagdromen. Ik vraag me af of ik er echt gelukkig zou zijn.


'Op mijn 17de kon ik niet wachten naar Amsterdam te gaan. Logisch natuurlijk, Tiel is een kleine stad in de provincie. Iedereen wilde altijd naar de grote stad. En als je iets met acteren wilt, moet je toch echt in de hoofdstad zitten. Ik heb ooit een carrière als drummer overwogen. Ik wilde naar het conservatorium en ben daarvoor het traject ingegaan op de muziekschool. Ik heb niet doorgezet. Mijn keuze acteur te worden, heeft daar wel mee te maken. Ik wilde optreden. Dat had als drummer gekund, maar ik ben gelukkiger als acteur.


'Laatst heb ik in een interview gezegd: 'Ik had verkeerde vrienden in Tiel'. Ik bedoelde het helemaal niet zo. Ik heb daar natuurlijk wel rondgehangen. In Tiel is bijna niets te doen voor jongeren. Dan ga je verkeerde dingen doen. Beetje hangen, beetje blowen. Maar mijn vrienden waren geen criminelen. Misschien een paar.'


Mary Dresselhuys Prijs of Louis d'Or?

'De Mary is mijn eerste toneelprijs. Die vind ik sympathieker, omdat hij echt een verassing is. Je bent niet eerst genomineerd en dan maar afwachten hoe de pet van de jury staat. Er zijn dus ook geen verliezers.


'Ik kreeg hem in Tiel, na een van de laatste voorstellingen van Macbeth. Mijn moeder werkt daar in de schouwburg en ik stond er voor het eerst op de planken. De commissie had goed over de locatie nagedacht. Ik zag Hans Croiset en meer van dat soort gezichten in het publiek zitten. Ik dacht: wat doen die nu in Tiel?


'Het beeldje is leuk, maar er hangt ook een bedrag aan van 12.500 euro. Erg welkom als je net hebt besloten freelancer te worden. De Louis d'Or, ook een toneelprijs, had ik leuk gevonden om te winnen. Maar bij die prijs denk ik ook vaak: waarom die wel en die niet?


'Ik had me er een beetje op ingesteld dat ik hem dit jaar niet zou winnen. Zeker als je in een rijtje met Pierre Bokma staat. Maar die spanning is er die avond toch. Na de uitreiking krijg je meewarige blikken: ah, volgende keer... Ik knikte, maar dacht: ja, de volgende keer gaat nog heel lang duren, want ik stop voorlopig met toneelspelen. Een Louis d'Or was een leuke afsluiter geweest van een lange, intensieve tijd bij Toneelgroep Amsterdam.'


Lies Visschedijk of Sylvia Hoeks?

'Wat gemeen van je. Eén van de twee zal zo teleurgesteld zijn als ik zou kiezen. Ze zijn ook zo verschillend. Sylvia (Overspel) is een sfinx. Ze lijkt onbenaderbaar, maar is ook gewoon een Brabantse met wie je ontzettend kan lachen. Daarin lijken we wel op elkaar.


'Lies en ik zien elkaar ook los van het draaien. Ik kende haar al, maar we vonden elkaar op de set van Soof. Wat ik zo fijn vond aan Lies is dat ik tijdens de opnamen in haar kielzog kon meevaren. Het genre romantische komedie zet zij in een vingerknip neer. Zij brengt het zo natuurlijk.'


Bange of ontspannen vader?

'Ik ben ogenschijnlijk ontspannen. Voor de komst van Chavah was de angst het grootst. Kan ik het wel? En je krijgt er nieuwe angsten bij als je eenmaal vader bent. Je hebt nogal iets kwetsbaars op aarde gezet. Als dat maar goed gaat. Dat moet je allemaal loslaten natuurlijk, want anders durft je kind later niets.


'Jaren heb ik geroepen dat ik geen vader wilde worden. Ik moest er niet aan dénken. Of ik zei dan: ik ben zelf nog een kind. Allemaal angst. Ik ben zo blij dat ik het wel heb gedaan, want... Oké, nu komen de clichés: het is zo mooi! Ik word er alleen maar vrolijk van. Er komt iemand bij die je herkent, maar ook al zo zichzelf is. Volgens mij gebeurt er chemisch van alles in een man. Dat moet haast wel. Ik leefde, zeker het eerste jaar, op een wolk. Smoorverliefd op mijn eigen dochter.'


CV Fedja van Huêt ( 40 )


1973 Geboren in Den Haag, opgegroeid in Tiel


1992-1996 Toneelacademie Maastricht


1997 Rol in Karakter, film met Oscar bekroond


1998 - 2005 Theatergroep Hollandia


2001Gouden Kalf voor Amnesia, beste acteur


2006- 2013 Toneelgroep Amsterdam


2006Gouden Kalf voor Nachtrit, beste mannelijke bijrol


2007Gouden Kalf voor tv-serie De prins en het meisje, speciale juryprijs 2010 - 2013Irwan de Rue in tv-serie Penoza


2011 - 2013Willem Steenhouwer in tv-serie Overspel


2013 Ontvangt Mary Dresselhuys Prijs (2012) en is genomineerd voor de Louis d'Or


2013Kasper in Soof


Fedja van Huêt woont samen met actrice Karina Smulders. Samen hebben ze een dochter, Chavah Sara Mies (3).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden