Op Londens asfalt nadert sprint Kittel de perfectie

Giant stevent opnieuw af op een groot aantal etappezeges in de Tour. De ploeg heeft bovendien een tweede sprinttrein achter de hand.

LONDEN - Een grote stad verdient een groot sprinter. Londen riep het peloton maandag tot zich, zoals The Clash 35 jaar geleden zong, en Marcel Kittel gaf er gehoor aan. Met vertoon van macht, die de komende weken nog veel belooft, won hij de massasprint.


De derde Tourrit, de laatste op Engelse bodem, begon in Cambridge. De organisatie had zijn tenten opgeslagen op Parker's Piece, een grasveld dat wordt beschouwd als de geboortegrond van het voetbal. Er zijn dezer dagen slechtere plekken te bedenken om een sportwedstrijd te beginnen.


Arnaud Démare, vooraf gerekend tot een van de kanshebbers in de sprint, verscheen in de studentenstad met de helm van een Britse Bobby op zijn hoofd. Geen grap, zei hij, maar een dankbetuiging. Intern is er wel gemord over het ongedisciplineerde gedrag van de Britse toeschouwer, maar Démare had vooral genoten.


De nieuwbakken kampioen van Frankrijk, 23 jaar, is een van de nieuwe matadoren in het wielrennen. Eerder dit jaar werd hij tweede in Gent-Wevelgem achter John Degenkolb. In Cambridge was Démare nog optimistisch, zeker door het wegvallen van Mark Cavendish. 155 kilometer verderop moest hij tot de conclusie komen dat er de komende weken vermoedelijk weinig te halen valt. Hij wierp al vroeg de handdoek en eindigde als veertiende.


Londen had de loper uitgerold voor het peloton, een finish die zich kon meten met de moeder van alle aankomsten in Parijs. En Marcel Kittel won dus in wat hij zelf achteraf beschreef als misschien wel de snelste sprint uit zijn loopbaan. De uitvoering naderde dan ook de perfectie. Op de brede, geasfalteerde weg kon jarenlange oefening kunst baren.


Giant, de ploeg van Kittel, heeft zich het metier van de collectieve massasprint eigen gemaakt met het geduld van een boeddhist. De kern is altijd dezelfde gebleven met Roy Curvers, Albert Timmer, Koen de Kort en Tom Veelers.


Alle vier zijn het nuchtere sportmannen die niet in de put raken van een nederlaag en niet overmoedig worden van een zege. Toen Kittel in 2012 zijn debuut in de Tour wegens ziekte voortijdig moest afbreken, nam Veelers het eindschot over. Succes had hij er niet mee, maar allemaal beseften ze er alleen maar beter van te worden.


De beloning liet niet lang op zich wachten. Later dat jaar won John Degenkolb, de stand-in van Kittel, vijf etappes in de Vuelta. In 2013 keerde Kittel zelf ijzersterk terug in de Tour met vier ritoverwinningen.


Om dit jaar op alles voorbereid te zijn, rijden er in de Tour twee verschillende sprinttreinen. De eerste, zeg maar de sneltrein, is de bekende met Tom Veelers als aangever en Marcel Kittel als afmaker. Dat is voor de zo goed als vlakke aankomsten.


Eist de aanloop te veel van Kittel, dan wordt landgenoot Degenkolb in stelling gebracht. Die andere trein is afhankelijk van het nog beschikbare materieel en vergt enige improvisatie.


Vooraf maakte John Degenkolb een inventarisatie van de kansen. Hij kwam op een maximale score van tien ritten. De oogst tot nu toe: 100 procent.


Lotto: 'André Greipel was bang'


'Dit is één van mijn snelste sprints aller tijden', zei Marcel Kittel maandag. De vraag lijkt gerechtvaardigd of hij in deze Tour in een rechtstreekse sprint wel te kloppen is, zeker nu Mark Cavendish al thuiszit met een schouderblessure. Danny van Poppel, die naar een zesde plaats reed, denkt van niet. 'Kittel is gewoon te snel. Maar dat wist ik al voor de Tour. Hij is zo sterk. Ook in deze etappe was hij de verdiende winnaar.' Achter Kittel kwam de Slowaak Peter Sagan nog het dichtst in de buurt, maar net als in de voorgaande twee ritten moest hij zich tevreden stellen met een ereplaats. Mark Renshaw werd derde. De man die qua pure snelheid nog het dichtst bij Kittel in de buurt moet komen, de Duitser André Greipel, deed net als zaterdag niet mee in de sprint. 'Die regen en al die mensen, André was bang', zei manager Marc Sergeant van Lotto-Belisol. 'Hij liet de jongens altijd rijden, ging iedere bocht in de remmen. Dan kun je geen prijs rijden in de Tour. Dit is een gemiste kans.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden