Column

Op het Damrak weet iedereen: Big Brother is watching you

Talpa, het bedrijf van televisiemagnaat John de Mol, heeft maandag een bod uitgebracht op mediaconcern Telegraaf Media Groep (TMG). Lees hieronder de column van Peter de Waard terug over De Mols strategie: misschien gaat het hem om het spel en niet om de knikkers.

John de Mol jr. heeft zich nooit laten opsluiten in het Big Brother-huis. Evenmin heeft hij zoals zijn vader zijn zangkwaliteiten door een jury moeten laten beoordelen zoals de deelnemers van The Voice. De Mol sr. deed drie keer mee aan het Songfestival.

John de Mol: geniale beursbluffer of niet?Beeld anp

Hij is handelaar in televisiespelletjes, als zijn formats zo mogen worden genoemd, zonder ze zelf uit te proberen. Hij waakt er wel voor het achterste van zijn tong te laten zien.

Zijn drijfveren zijn onbekend. En dat komt mooi uit nu hij zijn eigen beursspel speelt. Hij heeft miljarden verdiend met de verkoop van Endemol en Talpa Media. Maar het wisselgeld gebruikt hij om te kwartetten met beursfondsen.

Hij heeft nu 20,51 procent van de aandelen van de Telegraaf Media Groep (TMG), voor een deel net gekocht. Een bizarre actie. Zoals bekend heeft het Vlaamse Mediahuis samen met de familie Van Puijenbroek een overnamebod van 5,25 euro per aandeel (in totaal 243 miljoen euro) op TMG uitgebracht, waardoor De Telegraaf in een concern komt met NRC Handelsblad.

Wat De Mol behelst is onduidelijk. Op echte interesse in de dodebomenindustrie is de televisietycoon nooit betrapt. Als hij kranten zou willen, had hij niet hoeven wachten tot de Belgen de Nederlandse titels al hadden verdeeld.

Mogelijk wil hij Mediahuis tot een hoger bod dwingen. Weliswaar hebben die al 59 procent van de TMG-aandelen in bezit, maar ze zetten hun plan pas door als dat 95 procent is. En volgens sommigen zijn de gebouwen en vrachtwagens van TMG al meer waard dan 243 miljoen euro. De Mols belang is 50 miljoen euro waard. Als Mediahuis hem noodgedwongen 6 euro per aandeel moet bieden in plaats van het huidige bod van 5,25 euro, levert hem dat 7 miljoen extra op.

Voor een miljardair als De Mol is dat klein bier. Er zijn ook insiders (daarmee worden meestal collega's van andere media bedoeld) die beweren dat het De Mol te doen is om de volledige zeggenschap over de radiobelangen. De Mol is eigenaar van de zenders Radio 538, Radio 10 en Sky Radio, maar heeft het daar niet geheel voor het vertellen vanwege een in het verleden afgesloten deal met TMG.

Maar het lijkt een tamelijk omslachtige weg om de volledige zeggenschap daarover te krijgen door een spaak in het wiel te steken van een lopende overname.

De buitenwereld kan slechts gissen. Misschien gaat het hem alleen om het spel en niet om de knikkers. Duidelijk is dat De Mol zich bij zijn beleggingen vooral stort op bedrijven die op het Damrak te boek staan als overnamekandidaten: TomTom, Delta Lloyd, PostNL en nu TMG.

Dat vindt hij leuke speeltjes. Soms gaat het mis - de overname van PostNL ging niet door - en soms is het raak - die van Delta Lloyd wel, zij het voor een teleurstellende prijs. Maar bij TMG springt hij heel laat op een rijdende trein. Of hij al dan niet een geniale beursbluffer is, blijft nog even de vraag.


Maar op het Damrak weet iedereen: Big Brother is watching You.


Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden