AnalyseDance-wereld China

Op het Amsterdam Dance Event elleboogt China zich als dance-natie nadrukkelijk naar de voorgrond

Jongeren dansen op elektronische muziek in een voormalige fabriek in Jinghua in het oosten van China. Beeld Corbis via Getty Images

In rap tempo raken Chinezen in de ban van dance, blijkt bij de opening van het Amsterdam Dance Event. Daarmee opent zich een heerlijk nieuw speelveld voor Nederlandse dj’s als Armin van Buuren, die er graag optreedt. Al is er wel wat voor nodig om de Chinezen echt in beweging te krijgen.

Moet Nederland zich zorgen gaan maken? Moet het gidsland van de mondiale dance-industrie die ere-functie binnenkort overdragen aan China? Geen paniek, zo ver is het nog niet. Maar op het woensdag begonnen Amsterdam Dance Event (ADE), het grootste dance-evenement ter wereld, elleboogt China (qua inwonertal het grootste land ter wereld) zich als dance-natie nadrukkelijk naar de voorgrond. Het goede nieuws: de stormachtige opkomst van China als dance-land biedt ongekende mogelijkheden voor de Nederlandse beroepsgroep, van dj’s tot festivalorganisatoren.

Twee jaar geleden al signaleerde het ADE tijdens het vierdaagse symposium in de Amsterdamse binnenstad dat China heel gestaag aan een kleine dance-revolutie was begonnen. Dit jaar kunnen alle cijfers die destijds werden gepresenteerd in de prullenbak, want de elektronische muziek en de uitgaanscultuur die daar onlosmakelijk aan verbonden is, lijkt compleet ontploft. Op het ADE is China een dag lang onderwerp van gesprek in het debatcentrum De Balie, dat voor de gelegenheid is omgedoopt tot House of China – met subtiele verwijzing naar de zo geliefde muziekstijl.

Honderdvijftig festivals

Staan straks miljoenen Chinezen met de armen te zwaaien naar dj’s als Armin van Buuren en Martin Garrix, op reusachtige festivals zoals we die in Europa en de Verenigde Staten al een paar decennia kennen? Het zou zomaar kunnen. De onderzoekscijfers die op het ADE werden gepresenteerd, van het zogeheten Beatsrapport China, zijn opmerkelijk. Twee jaar geleden telde heel China 32 festivals die geheel waren opgetrokken rond elektronische dansmuziek. Nu zijn dat er al meer dan honderdvijftig. En volgens recente streamingcijfers is dance ná reguliere pop nu al het meest beluisterde genre.

Elektronische muziek en clubcultuur hadden het jarenlang erg moeilijk in China. Dappere danceclubs die het in de grote steden als Beijing en Shanghai maar eens probeerden, werden vaak tegengewerkt door gemeentebesturen en bureaucratische rompslomp, zeker na een verwoestende brand in een club in de stad Shenzhen in 2008. Dance werd gezien als vrijgevochten, oncontroleerbaar en dus gevaarlijk, en overal in China moesten clubs de deuren sluiten na strenge controles van ambtenaren. 

Maar nu lijken de reserves verdwenen, mogelijk ook omdat het streamen van muziek in China de laatste jaren erg populair is geworden en iedereen aan de streamingcijfers kan zien dat dance ongekend hard aan het groeien is. Veel grote buitenlandse festivalorganisatoren ruiken hun kans en zetten de laatste jaren ook grote Chinese tentenkampen op. En westerse dj’s, onder wie natuurlijk ook heel veel Nederlandse, pakken hun koffers en stappen op een vliegtuig oostwaarts.

De Nederlandse trance-dj Armin van Buuren was een van de eerste dj’s die enkele jaren geleden voor het eerst een eigen tournee in China organiseerden. De trancemuziek (chushe yinyue, in het Mandarijn) van Van Buuren is een van de geliefdste stromingen in China, heeft hij ondervonden, zegt hij in De Balie. De dj zit in een panel waar tientallen zeer enthousiaste Chinese congresgangers voor in de rij staan. ‘China is helemaal opengegaan voor dancecultuur, en als je er optreedt, merk je dat aan alles. Dance is nieuw in China, en het publiek ondergaat de muziek met een ongelooflijke energie.’ Dat is natuurlijk prettig, voor iemand die al twintig jaar in het vak zit en avond aan avond platen draait.

Jongeren dansen op elektronische muziek in een voormalige fabriek in Jinghua in het oosten van China. Beeld Corbis via Getty Images

Een wereld te ontdekken

Omdat de Chinezen bepaald niet blasé zijn en nog een wereld te ontdekken hebben in het genre, is het land volgens Van Buuren the place to be voor iedere dance-professional. Vooral ook omdat het potentiële publiek er gigantisch is. Om dat publiek te bereiken heeft Van Buuren zich op de Chinese sociale media gestort, volgens hem een verplichting. ‘Ik ben aanwezig op WeChat en Sina Weibo, en dat kan ook niet anders. Anders besta je niet in China, en dan kun je er ook nooit gaan optreden.’ Van Buuren is een van de grootste dj’s in China op dit moment: op 31 december draait hij, net als vorig jaar, op het gigantische ISY Music Festival op het eiland Hainan, waar ook de Nederlanders Martin Garrix en Don Diablo al speelden.

De komende jaren zal de dance nog harder door China dreunen, is de verwachting. Want komt in China eenmaal iets op gang, dan is de trend ook niet te stuiten. En vermoedelijk wordt de dance-cultuur van het westen binnenkort diepgaand beïnvloed door die uit het oosten. Het Chinese club- en festivalleven is de afgelopen jaren overspoeld met hypermoderne – en in China nu eenmaal goedkope – elektronica, zeggen een aantal Chinese dance-experts op het ADE. Chinezen zijn van nature wat gereserveerd, en ze moeten echt even worden ‘aangestoken’ voor ze een dansvloer opgaan bij optredens van opkomende Chinese dance-sterren als Terry Zhong en Dexter King. Dus wandelen op dansvloeren van clubs en bij festivals enorme hologrammen rond, die het publiek proberen te enthousiasmeren. Clubs hangen afgeladen vol met lasers, lampen, led-schermen en ‘aquatische systemen’, en zelfs robots worden ingezet om de sfeer te verhogen. 

Aan dat technologiebombardement zullen niet-Chinese artiesten moeten wennen, maar vermoedelijk komen de hologrammen en robots uiteindelijk ook bij ons de dansvloer op. Want op het gebied van gadgets en elektronische snufjes is China natuurlijk al jaren óns gidsland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden