Op het achterdek een tuin om de hond uit te laten

De Nederlandse bouwers van luxe superjachten hebben het drukker dan ooit. Je moet niet alleen veel geld hebben, maar vooral veel geduld om bezitter te worden van een motorjacht met verzinkend helikopterdek, jacuzzi op het zonnedek, een eigen bioscoop, vergulde kranen en een tuin op het achterdek om de hond...

Bij Amels Holland in het Friese Makkum ziet de orderportefeuille er gezond uit: tien jachten. In lengte variëren ze van 46,5 tot 72 meter. Als de bouw van een elfde privéjacht doorgaat, met een voor Amels recordlengte van 160 meter, kan de eerstvolgende klant pas in 2005 geholpen worden.

Evelyn Aaftink van de Holland Yachting Group: 'Het is ongelooflijk hoe de markt voor supermotorjachten zich heeft ontwikkeld. De acht Nederlandse werven die het meeste voor deze markt leveren, hebben samen een orderportefeuille van vijftig stuks.'

Ze zijn geliefd. If it ain't Dutch, it ain't much is de kreet. Voor wat betreft aantallen opdrachten ziet de topdrie van superjachten er zo uit: Amerika, Italië, Nederland, zegt Emile Bilterijst, directeur van de Brabantse werf Moonen Shipyards.

Maar gaat het om de lengte van het jacht en het geld dat eraan wordt uitgegeven, zegt Bilterijst, dan ligt Nederland op kop. In Italië - een jacht van Benetti is dit weekeinde te zien op de Hiswa in IJmuiden - worden bovendien veel Nederlandse onderdelen gebruikt.

Vorig jaar waren wereldwijd tachtig superjachten in aanbouw, zegt Frans Felix, commercieel directeur van Amels. Opdrachtgevers zijn oliesjeiks, kopstukken uit de Amerikaanse filmindustrie en de winnaars van de nieuwe economie.

Over de hele wereld varen nog maar een paar honderd superjachten rond, met namen als My Gail III, Tits, Sheergold, Secret Love en Kermit. En met eigenaren als de Saudi-Arabische zakenman Adnan Khashoggi Rasjani (zijn jacht Nabila, van 85 meter lengte, werd gebruikt in Never Say Never Again) en prins Jefri van Brunei (hoewel hij Tits vorige maand moest laten veilen omdat hij te veel uitgeeft).

In Makkum is Donald Trump klant geweest. De Amerikaanse magnaat liet daar de Trump Princess (86 meter) een refit geven. Hij bestelde ook een nieuwe Trump Princess, van 128 meter lente. En in mei 1990 kocht Trump ook de werf zelf. Het bedrijf was te koop en Trump deed of hij geïnteresseerd was in de scheepsbouw.

Al snel bleek dat Trump financieel in de knoei zat. Hij kon de termijnen voor zijn nieuwe jacht niet betalen. In Friesland ging het verhaal dat Trump schadeclaims wilde voorkomen door eigenaar te worden van het bedrijf.

De bouw van het megalomane jacht werd in juni 1990 stilgelegd. Het is nooit afgebouwd. Deze zomer werd het laatste stuk aluminium opbouw voor de Trump Princess II weggehaald uit Makkum.

Op 25 juni 1990, amper twee maanden na de aanschaf, verkocht Trump de werf aan een Amerikaan, die het bedrijf weer doorverkocht aan Damen Shipyards in Gorinchem. Felix: 'Trump heeft Amels in het ootje genomen. Het was natuurlijk ook niet verstandig om het bedrijf aan een klant te verkopen.'

Het gaat beter dan ooit met de Makkumse werf, waar 140 mensen werken. Bij Amels Schelde in Vlissingen werken nog eens 40 mensen. Damen heeft vorig jaar de marinewerf De Schelde in Vlissingen gekocht en Amels heeft daar twee droogdokken ter beschikking gekregen om nog langere jachten te bouwen: tot 200 meter lengte. Felix: 'De markt vraagt erom.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden