Op een koopje naar de maan

In juni 1997, dertig jaar na het begin van het roemruchte Apollo-project, zet de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA opnieuw koers naar de maan....

Lunar Prospector is als winnaar uit de bus gekomen in de tweede ronde van NASA's Discovery-programma. Discovery-projecten moeten voldoen aan NASA's nieuwe adagium: faster, cheaper, better. Geen grote, complexe satellieten van miljarden dollars, zoals de de Hubble Space Telescope of de Jupiter-verkenner Galileo, maar kleine, overzichtelijke projecten die binnen drie jaar voltooid kunnen worden en hooguit honderdvijftig miljoen dollar mogen kosten.

Vorig najaar ontving NASA 28 voorstellen voor Discovery-projecten, waarvan er vier daadwerkelijk uitgevoerd zullen worden. Lunar Prospector bijt het spits af; in 1999 volgen de lanceringen van Stardust (een ruimtesonde die komeetstof gaat verzamelen voor onderzoek op aarde), de Venus Multiprobe Mission (zestien kleine meetcapsules die in de dampkring van de planeet Venus afdalen) en Suess-Urey, een satelliet voor onderzoek aan de zonnewind.

NASA verwacht gemiddeld eens in de anderhalf jaar een nieuwe selectieronde voor Discovery-projecten te kunnen houden.

Lunar Prospector wordt een waardige opvolger van de ruimtesonde Clementine, die een jaar geleden uitgebreid onderzoek aan de maan heeft gedaan. Clementine was echter geen NASA-project, maar een inititatief van het ministerie van Defensie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.