'Op deze lijst staat de subtop'

Op de lijst van excellente scholen staat er niet één die van de onderwijssocioloog een 10 kreeg. De top meldde zich niet aan.

VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER EVA OUDE ELFERINK

Alle 21 scholen die vandaag van staatssecretaris Sander Dekker het predicaat 'excellent' hebben gekregen, scoorden een voldoende op de Dronkerslijst 2012. Maar de top? Die staat er volgens de samensteller van de beruchte ranglijst voor middelbare scholen, onderwijssocioloog Jaap Dronkers, überhaupt niet tussen. Geen enkele school die hij dit jaar een 10 gaf, mag zichzelf Excellente School 2012 noemen. Een verklaring ligt volgens Dronkers voor de hand: 'Scholen moesten zichzelf opgeven om in aanmerking te komen voor het predicaat. Ik denk dat de bovenkant, de absolute top, dat niet heeft gedaan. De beste restaurants geven zichzelf toch ook niet op voor een Michelinster?'

We hebben het hier over een sub-top, stelt Donkers. 'De vraag blijft wat zo'n predicaat zegt op het moment dat het Barlaeus in Amsterdam niet op het lijstje staat, maar het Amsterdamse St. Ignatius wel. En waar zijn de provincies? Ik zie geen enkele school in het Noorden, het Zuiden moet het doen met een school in Venlo. Als je het mij vraagt, is dit een Randstadlijst met hier en daar een uitschieter.'

Opvallend is ook dat vier scholen die Dronkers beoordeelde met een 6 wel een excellent-stempel krijgen. Dronkers: 'Een school als het Toorop in Rotterdam scoort volgens mijn berekeningen al jaren problematisch laag. Net als het Utrechts Stedelijk Gymnasium, daar worden in de schoolexamens veel fouten gemaakt. Blijkbaar telt dat niet zo zwaar mee.'

Dat is het tweede grote bezwaar van Dronkers, wiens methodiek juist uitgaat van behaalde cijfers voor schoolexamens en het centraal schriftelijk eindexamen. 'Ik kijk naar wat mensen geleerd hebben en niet hoe schoon de gang is.' Juist die focus op cijfers komt Dronkers vaak op kritiek te staan, maar de onderwijssocioloog zegt wel degelijk rekening te houden met wat hij 'randvoorwaarden' noemt.

'Ik kijk ook naar de toegevoegde waarde van een school, maar dan heb ik het niet over de vraag of er een protocol is voor hoogbegaafde kinderen. Scholen zijn uitgevonden om kinderen kennis en vaardigheden bij te brengen. Zo'n protocol is niet onbelangrijk, maar het is een middel, niet het doel. Ik focus op het doel.'

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden