Op de snijtafel

Vrouwen die in lijken snijden, leveren succesvolle boeken op. Niet alleen voor de Amerikaanse Patricia Cornwell; ook voor de Canadees-Amerikaanse Kathy Reichs, door uitgever Scribner naar voren geschoven als opvolgster van Cornwell toen deze door concurrent Putnam was weggekocht....

Jacomijn de Raad

Cornwell schrijft over een pathologe-anatoom, Reichs over een forensisch antropologe. Klein verschil: de eerste bekijkt alle onderdelen van een stoffelijk overschot, de tweede is een bottenspecialist die in actie komt als gewone autopsie geen zin heeft omdat het lijk oud of verminkt is.

Reichs bezit kennis van zaken. Ze is hoogleraar in het vak dat haar alter ego, dr. Temperance Brennan, beoefent. Fatale keuze (Meulenhoff; fl 34,90; de vertaling van Deadly Reasons) is haar derde boek over 'Tempe' Brennan, na het zeer goed ontvangen Déjà Dead en Death du Jour (ook verschenen als Dag des oordeels).

In dit verhaal krijgt Brennan, die net als Reichs in twee landen opereert, te maken met een biker-oorlog in Canada. Motorbendes bestrijden elkaar bloedig met als inzet het monopolie op de drugshandel in Quebec. Niet alleen bikers belanden op de snijtafel, ook twee jonge meisjes die en passant werden gedood. Brennan zweert dat ze de dader zal helpen vinden.

Dat valt natuurlijk tegen. De baas neemt haar niet serieus en ze werkt samen met een hork. Privé loopt het evenmin gladjes. Haar prille geliefde, een politieman, wordt opgepakt wegens drugshandel. Haar tienerneef blijft te lang logeren en houdt meer van Harley-Davidsons dan goed voor hem is. De druk op Brennan stijgt door nog meer sterfgevallen, dreigementen en een rampzalig uitgevallen nieuw kapsel.

Fatale keuze zit goed in elkaar, afgezien van enkele doorzichtige plotwendingen en een wel heel welkome deus ex machina. Reichs is op haar sterkst in beschrijvingen van de stad en de natuur en in flitsende dialogen. Wat een verschil met die ellenlange passages waarin ze de lezer wil voorlichten over haar werkgevers en hun werkwijze. Bijzonder informatief, maar in een thriller houdt het nogal op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden