Op de pleisterplaatsen langs de A12 is de crisis voelbaar

Weinig sectoren reageren zo heftig op de crisis als die van het transport.

LANGS DE A12 - Gerrit Boschman (53) staat om vier uur 's middags al stil op parkeerplaats De Goudreinet aan de A12 bij Veenendaal. Dat was vóór de crisis nooit zo. Zijn ritten zijn steeds korter geworden, want de ritten naar het buitenland gaan tegenwoordig naar Oost-Europese truckers. Dat betekent dat hij steeds minder overuren maakt. 'Maar van de overuren moet je het juist hebben.' Boschman merkt dat het niet goed gaat met de transportsector. 'Het is rustiger onderweg.'


Het aantal faillissementen in de transport en logistiek is sinds 2007 ruim verdubbeld. Dat maakt het de op een na zwaarst getroffen sector. 'Transport is bij uitstek een indicator of het goed of slecht gaat met de economie,' zegt voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland. Als het consumentenvertrouwen laag is, wordt er minder gekocht en dus ook minder vervoerd.


Sommige truckers wijzen naar de concurrentie van goedkope Oost-Europese chauffeurs, maar Sakkers wil buitenlandse vrachtwagenbestuurders geen verwijten maken. 'Als het crisis is, gaan bedrijven benutten wat mag en mogelijk is. Ook goedkope chauffeurs. Voorlopig is het loonverschil fors, maar er valt niets aan te doen zolang dat binnen de wet mag. Voor meerdere sectoren is dat al langer een fact of life.'


Een kwart van het vervoer in de sector is gerelateerd aan de bouw - een sector waar het ook al niet goed gaat. Henri Bouwmeester (30) kan erover meepraten. Ook hij staat stil bij De Goudreinet, in zijn vorig jaar nieuw aangeschafte drieassige trekker. Speciaal voor transport in de bouw gekocht - want toen zag het er nog niet zo slecht uit. Bouwmeester rijdt sinds kort voor zichzelf. Geen goede tijd om als zzp'er te starten misschien, maar hij is snel omgeschakeld. 'Nu de bouw is ingeklapt, vervoer ik dierenvoer. Dat gaat gewoon door; koeien moeten toch eten.'


Even verderop aan de A12 is parkeerplaats De Meern bij Utrecht vrijwel verlaten. De plek is niet meer zo populair nu het wegrestaurant verdwenen is en er alleen nog maar een hamburgerketen zit. Een chauffeur met pech wacht op een collega die hem komt helpen. Vorige week hebben ze gehoord dat bij hun Noord-Hollandse werkgever 70 van de 325 chauffeurs weg moeten. Het nieuws overviel hem. 'Je voelt wel aankomen dat het minder gaat, maar ik wist niet dat het zo snel zou gaan. Ik loop er niet mee te koop. Er is natuurlijk een kans dat ik mijn baan verlies en dat is niet leuk om te vertellen. Ik werk er al tien jaar met plezier en wil zo nog tien jaar door.'


Zijn collega vindt het ook jammer. 'Het is een groot familiebedrijf waar iedereen elkaar bij de voornaam kent, van hoog tot laag.' Hij weet nog niet of zijn baan zeker is. Dat was vóór de crisis wel anders. 'In 2008 was er een tekort aan chauffeurs en als je naar een ander bedrijf wilde, kon je eisen stellen. Je kon bijvoorbeeld een hoger salaris of een wagen van 500 pk vragen. Dat hoef je nu niet meer te proberen. Je mag al blij zijn als je mag blijven.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden