Op de dansvloer is het knallen

Amsterdam krijgt de eerste discotheek met een interieur van Marcel Wanders.Hij moest zich inhouden, maar zijn uitbundige hand is toch alomtegenwoordig....

AMSTERDAM Een discotheek die is ingericht door Marcel Wanders – dat is iets om naar uit te kijken. Immers, de stijl van de wereldberoemde ontwerper is luxe en overdadig met een hang naar het theatrale.

Typische Wanders-producten zijn een magnetron met een tv-schermpje in de deur of een wandlamp die oogt als een witte bloem van kant. Zijn weelderige hotel- en winkelinterieurs zijn vooral in trek in jetset-oorden als Dubai en Miami. Geen beter podium voor deze feestelijke ontwerper dan het broeierige nachtleven waarin alles is uitvergroot.

Op 29 april opent de Amsterdamse club Air, de eerste club met een interieur van de 46-jarige ontwerper. Opvallend dus dat hij zich heeft ‘ingehouden’, zoals Wanders zelf zegt. ‘Een discotheek is en blijft een zwarte doos. Bezoekers komen niet voor het interieur maar voor de muziek en de mensen. Het licht is ook nog eens bontgekleurd. Het wordt al snel te veel.’

Daarbij werd hem bij het ontwerpen van zijn eerste clubinterieur verteld dat clubs tegenwoordig elke avond een ander programma bieden, voor een ander publiek. ‘Dan moet de inrichting flexibel zijn zodat er met decors en aankleding verschillende sferen kunnen worden gecreëerd.’

Toch is de uitbundige hand van Wanders alomtegenwoordig. De cocktailbar oogt als één grote goudklomp en kan worden afgesloten met een dik theatergordijn. ‘Op rustige avonden hou je het zo gezellig vol.’ Er is maar één centrale wc – een handvat in de vorm van een bronzen Barbie of een bronzen Ken verraadt welke hokjes voor mannen of vrouwen zijn.

Op de dansvloer ‘is het knallen’. Dus zitten daar duizenden leds in de muren die in golven kunnen knipperen. De tweede, kleinere zaal is juist frivool met een muur vol bloemen als wandlampjes. ‘Het is een grote club met 1.300 bezoekers’, verklaart Wanders deze stijlverschillen. ‘Dan moet je intimiteit creëren door verschillende sferen te creëren.’

Ironische details
Het interieur zit vol ironische details. De muren van de rookruimte zijn bedekt met een print van een mistig bos waarin mensen ronddwalen met een gier op hun schouder of aan een halsband. ‘Zo krijg je letterlijk het gevoel dat je je eigen dood tegemoet paft.’

Aan de muur bij de tafeltjes die worden verhuurd – veelal aan beroemdheden en andere vips – hangt een wandvullende foto van bekende dj’s die als paparazzi de bezoekers aan de tafeltjes vastleggen. ‘In de nacht staat de wereld soms op zijn kop.’

Deze surrealistische ervaring begint al bij de entree die is geïnspireerd op de sciencefictionfilm The Matrix, waarin de realiteit wordt gereduceerd tot vallende cijfers en letters. ‘Tussen die lichtgevende letters projecteren we zinnen die letterlijk door het publiek in de club zijn uitgesproken. Wat is echt, en wat niet?’

Een deel van zijn succes heeft Wanders te danken aan zijn vermogen om mee te denken met de opdrachtgever. Zo worden de lockers waarin bezoekers zelf hun jas kunnen opbergen – club Air heeft geen traditionele garderobe – de komende maanden bedrukt met foto’s die bezoekers zelf in een permanente fotoset in de club kunnen maken. ‘Deze foto’s kun je ook downloaden vanaf de website. Zo bouw je als club een band op met je bezoekers.’

700 jaar creativiteit
Het budget voor club Air zal ongetwijfeld niet van dezelfde omvang zijn geweest als voor zijn buitenlandse interieurs. Dat het hier om een club in Amsterdam ging, trok hem over de streep.

De geboren Brabander heeft een bijzondere band opgebouwd met zijn nieuwe woonplaats. Begin dit jaar lanceerde hij het lijvige boek Amsterdam creative capital – ‘een geïllustreerde ode aan 700 jaar Amsterdam creativiteit, van Christiaan Huygens tot Erwin Olaf’. Deze maand begint de verbouwing van de voormalige Openbare Bibliotheek aan de Prinsengracht tot een designhotel met bijbehorende galerie en winkel, waarin Wanders een grote rol speelt.

Wanders: ‘Het nachtleven is heel belangrijk voor deze stad, omdat het creativiteit en ook geld aantrekt. Maar het houdt allemaal niet over. Je vraagt je wel eens af waarom die buitenlandse jongeren nog steeds hier naartoe komen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.