Op bezoek bij Pinarello, de heilige onder fietsbouwers

In Treviso is een winkel waar de meeste wielerfans alleen naar durven kijken. Wie naar binnen loopt, is verloren. Zie de Dogma F10, even mooi als onbetaalbaar.

Carla met het pronkstuk van Pinarello: de Dogma F10. Beeld Daniël Cohen

In een showroom in Treviso houdt Carla Pinarello (57) trots het nieuwste model omhoog: de Dogma F10. De klant die vlak achter haar staat, kijkt er verlekkerd naar, maar blaast zijn wangen vol als hij het prijskaartje ziet: meer dan 10 duizend euro. Tegen beter weten in kijkt hij naar zijn vrouw.

Sorry jongen, zie je haar denken. Doorlopen. Voor een Pinarello moet je sparen.

Vrijdag 26 mei, etappe 19

San Candido - Piancavallo, 191 km met opnieuw een aankomst bergop.

De etappe van vrijdag doorkruist de regio Veneto: geboorte- en sterftegrond van Giovanni Pinarello. Die finishte ooit als laatste in de Giro, maar begon na zijn wielercarrière een fietswinkeltje dat beduidend succesvoller was. De zaak aan het Piazza Giuseppe Mazzini groeide in zestig jaar tijd uit tot een van de duurste, succesvolste en geliefdste fietsmerken ter wereld.

Het bedrijf Pinarello, dat sinds de dood van Giovanni in 2014 wordt gerund door dochter Carla en haar broer Fausto Pinarello, verkoopt meer dan 30 duizend fietsen per jaar, goed voor een omzet van tegen de 60 miljoen euro. En omdat de dominantste wielerploeg ter wereld, het Britse Team Sky van Chris Froome, op Pinarello's rijdt, wordt het merk vrijwel elke koers populairder. Vier van de afgelopen vijf Tour de Frances werden erop gewonnen.

Giro d'Italia honderd jaar

100ste Giro Italië-correspondent Jarl van der Ploeg en wielerverslaggever Just Fontein reizen langs het parcours van de honderdste Giro d'Italia op zoek naar de mooiste verhalen.

De Pinarello van Geraint Thomas uit Team Sky. Beeld anp

Bedevaartsoord

'Het begon allemaal hier', wijst Carla langs de glimmende Dogma F10 over haar schouder, richting de oude werkplaats van haar vader. In 1953, vertelt ze, was Giovanni in volle training voor de Giro toen hij een telefoontje kreeg van zijn ploegbaas: er was op het laatste moment een jong talent bij de ploeg gehaald. Of hij het heel erg zou vinden toch thuis te blijven? 'Ter compensatie kreeg pappa 100 duizend lire aangeboden. Hij accepteerde en begon toen dit.'

De winkel is uitgegroeid tot een bedevaartsoord. Jaarlijks komen honderden toeristen de Mercurio Disk en de Razha K even strelen. 'Dat komt omdat wij feilloos passen in het rijtje Ferrari, Lamborghini, Gucci en Armani', zegt Carla. 'Allemaal producten van een bijzonder hoge kwaliteit - niet gratis, maar wel gemaakt met erg veel aandacht voor schoonheid.'

Voor haar bedrijf betekent dat: geen goedkope frames uit China, geen buitenlandse durfinvesteerders, maar handwerk in de fabriek die nog altijd in Treviso staat. Het maakt van Pinarello een merk voor puristen; wielerliefhebbers die de opmars van Angelsaksische merken als Cannondale en Trek met lede ogen aanzien - merken zonder ziel.

Kijken, kijken, niet kopen. Een bezoeker op een fietsbeurs vergaapt zich aan Pinarello's. Beeld afp

In die zin staan de Italiaanse fietsenmakers, van Pinarello tot merken als Colnago en Bianchi, symbool voor de gehele Italiaanse exportindustrie, die succesvol is. Niet alleen kwantitatief, vooral kwalitatief. In tegenstelling tot landen als Vietnam of China, staat het Made in Italy-keurmerk in de wereld synoniem voor klasse en excellentie. En eerlijk is eerlijk: met een pittig prijskaartje.

Voor de etalage aan het Piazza Giuseppe Mazzini houdt opnieuw een toerist halt om zich te vergapen aan de nieuwe modellen in de winkel. Hij blijft staan tot ook zijn vrouw hem uit zijn droom helpt. Hup, doorlopen.

Snoepwinkel voor wielrenners: de showroom van Pinarello. Beeld Daniël Cohen

Hongerig naar meer Giro-verhalen? Hier vind je alle verhalen van 100 jaar Giro

God in Frankrijk zou zijn linkerarm geven in ruil voor het leven van voormalig Giro-winnaar Francesco Moser (65) op zijn wijngaard in Trentino.

Wielrennen is de sport die het dichtst bij de literatuur staat. Schoonheid zit verborgen in eenvoud. Het is de simpele heroïek van een man, zijn fiets en een berg.

Op de slotklim van vandaag was in 1999 voor het laatst de echte Marco Pantani in actie te zien. Als wielrenner werd de publiekslieveling vermoord op een andere berg, de Madonna di Campiglio.

De wegen rondom Montefalco, die als bladnerven door de middeleeuwse heuvelsteden kronkelen, zijn het decor van de tijdrit van dinsdag.

De zesde etappe voerde de renners over een berucht stukje asfalt in Calabrië, een snelweg in de greep van de plaatstelijke maffia: de 'Ndrangheta.

De moeder van 'Enzo' Nibali heeft een winkeltje nabij de etappefinish in Messina. Thuis is hij zelden. 'Het doet pijn, maar anders was hij nooit gekomen waar hij nu is.'

De Etna, de rokende vulkaan op Sicilië, is voor de vierde keer opgenomen in de ronde. 'Pas als de Etna zwijgt, moet je je zorgen maken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden