Oosterse blues

Het trio van tenorsaxofonist Yuri Honing raakte onder de indruk van Arabische muziek, nodigde drie Libanese en Irakese gasten uit en speurde naar raakvlakken....

Arabische muziek is gebaseerd op maqams, toonladders met een specifiek karakter, onderverdeeld in kleinere stapjes dan de Europese en dus uitnodigend tot melodische variaties op de vierkante millimeter. In de hoofdmoot van de stukken op Orient Express is nauwelijks een akkoordenschema aan te treffen.

Voor Basem Havar, bespeler van de djose (een Irakese viool), is dat gesneden koek, maar ook Honing laat zijn noten met bezieling en precisie tussen de officiële waarden glijden en kronkelen, zodat er een soort Oosterse blues ontstaat, die doet denken aan John Coltrane's experimenten in die richting. Ook wat de intensiteit betreft: de saxofonist gooit niet vaak de remmen los met zoveel gretigheid.

Naast Honing is zangeres Rima Khcheich de ster van deze live-registratie. Haar zuivere intonatie en de onverschrokken manier waarop ze de complexe melodielijnen nog verder uitspint, dwingen al bewondering af. Die groeit uit tot warme waardering dankzij het ontbreken van elke gekunsteldheid; zelfs de meest halsbrekende toeren die haar klaterende stem uithaalt lijken direct voort te komen uit de emotie van het lied. Droevig, uitgelaten of zwoel, zonder een woord te verstaan weet je waar het om gaat.

Bassist Tony Overwater en slagwerker Joost Lijbaart weten de vaak wat gedragen nummers een subtiele swing mee te geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.