Oorvijg is weg uit soepreclame

John-de-manager pikt zijn collega's bekertjes Cup-a-Soup af; een John West-medewerker schopt een bruine beer tegen zijn schenen om hem zijn net gevangen zalm afhandig te maken; een Praxis-commando vernielt met zijn legervoertuig het tuinhekje van onschuldige burgers....

Reclame geeft niet echt het goede voorbeeld. Neem nu weer de sinds januari uitgezonden Honig-commercial voor kippensoep met lettertjesvermicelli van moeder Anne. Aan tafel ontsnapt haar zoontje een luid 'Shit!' waarna zijn vader hem niet alleen uitscheldt - 'Lucas, brutale aap!' - maar hem ook een klap verkoopt. Maar sinds een week werpt de vader alleen nog een boze blik naar Lucas.

Te veel klachten gehad zeker, vanwege pedagogisch onverantwoord? 'Nee hoor, daar heeft het niks mee te maken', zegt Peter van Leeuwen van Honigs reclamebureau Result DDB. 'De commercial moest gewoon korter.' Hij was veertig seconden en hij moest terug naar 35, om het uitzendbudget efficiënter in te zetten, verklaart Van Leeuwen. 'En om het principe van de commercial geen geweld aan te doen, namelijk dat Honig een product levert waaraan je nog iets van jezelf kunt toevoegen, konden we de rol van de moeder niet terugbrengen.'

Een ander Honig-spotje, over een Surinaamse casanova die bij beoogde bijslaapjes bot vangt vanwege de aan zijn avondmaal toegevoegde knoflooktenen van zijn 'Janice', is om dezelfde budgettaire reden ingekort naar 35 seconden. Het spotje over Kip Hawaii zonder kip was al op maat.

Die door de opstandige demonstranten naar het lilliputter-ME'ertje geworpen molotovcocktail, in de tweede uitzendperiode van het 'Zeker Delta Lloyd. . .'-spotje, sneuvelde zeker ook op het procrustesbed van het uitzendschema? En niet door een voortschrijdend inzicht over normen en waarden? 'Inderdaad', bevestigt brandmanager Ton Gobes van Delta Lloyd, 'die commercial was een beetje lang, en moest van 55 terug naar 50 seconden. Want dan kun je hem voor hetzelfde geld vaker uitzenden. En dat vuur waar hij met zijn paard overheen moet, is niet nodig voor de boodschap.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden