Oortjesloos fietsen, een week lang

Een hoop. Maar we gaan lekker fietsen. Ruim een week aan een stuk zelfs. En dat in de twee mooiste wielerkoersen van het seizoen.


Waarover hebben we het hier?


De renner die houdt van met zijn kop tegen de wind beuken en weer eens met een heel peloton een paar serieuze beklimmingen wil ondernemen, is sinds gisteren bezig aan Parijs-Nice. Wie zich liever onder de Italiaanse zon voorbereidt op Milaan-Sanremo op 19 maart en dol is op het explosievere klimwerk, meldt zich vanaf woensdag in de Tirreno-Adriatico.


Op wie moeten we letten?


Het kan geen kwaad de Raboploeg in de gaten te houden, en dan vooral het achttal dat in Italië neerstrijkt. Onder anderen aanwezig bij de start in Marina di Carrara voor een ploegentijdrit: Gesink, Boom en Freire. Elf keer won er dit jaar al een Rabo-renner. Daarvoor had de ploeg vorig jaar tot eind juni nodig.


Indrukwekkend.


Zeker. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat renners in beide koersen weer gebruik mogen maken van de oortjes, waarmee ze in contact staan met de ploegleiding. Dat is in veel wedstrijden verboden en dat levert een hoop boze gezichten op. De teams vinden dat hun veiligheid zonder oortjes in het geding is. Volgens de internationale wielrenunie (UCI) worden koersen juist aantrekkelijker als de ploegleiders hun renners niet meer kunnen 'dresseren'. Voor beide opvattingen is wat te zeggen. Maar handig was de ritzege van De Gendt in Parijs-Nice zondag misschien niet. De Belg bleef als laatste van een kopgroepje het peloton voor, iets dat mét oortjes zelden lukt.Koren op de molen van de UCI natuurlijk, deze uitslag.


En als je niet van wielrennen houdt?


Dan is er ook véél Europees voetbal.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden