Oorlel

Sommige films vertellen hun verhaal zo ingewikkeld dat je beter op andere dingen kunt gaan letten. Een leuk spelletje voor bij Howard Hawks' weergaloze, maar niet te volgen Raymond Chandler-verfilming The Big Sleep (1946): tel de keren dat privédetective Philip Marlowe aan zijn rechteroor plukt. Kan niet al te moeilijk zijn, want Marlowe (Humphrey Bogart) doet het in bijna elke scène, en neemt er ook flink de tijd voor. Alsof hij met zijn oorlel denkt. Bogart en regisseur Howard Hawks stopten de tic opzettelijk in de film, als running gag voor de toeschouwer die niet langer zijn best doet om de vreselijk verwarrende plot te volgen. Het heeft te maken met een afpersingszaak en twee gechanteerde rijkeluisdochters; méér hoef je eigenlijk niet te weten of te snappen om van The Big Sleep te kunnen genieten.


The Big Sleep barst van de briljante scènes, die met Bogart en Lauren Bacall voorop. Ze speelden voor de tweede keer samen na To Have and Have Not (1944), en opnieuw werd er flink geprofiteerd van de heftige romance die zich tussen hen afspeelde: het geflirt, de zwoele blikken en uitgebreide zoenpartijen, ze zijn allemaal meer dan levensecht.


The Big Sleep (Howard Hawks, 1946)


Eén, 14.05-15.55 uur.


Soldaat van Oranje

(Paul Verhoeven, 1977) Paul Verhoeven speelde vlak na het succes van Keetje Tippel (1975) met het idee om Willem Frederik Hermans' De donkere kamer van Damokles opnieuw te verfilmen, óók als reactie op Fons Rademakers' bewerking van Als twee druppels water (1963). Maar Rademakers' film lag eigenlijk nog vers in het geheugen, en Verhoeven en scenarist Gerard Soeteman bedachten dat ze net zo goed een nieuwe film over de oorlog konden maken. Dat werd het meesterlijke, peperdure epos Soldaat van Oranje, naar de autobiografie van Erik Hazelhoff Roelfzema, over zeven Leidse vrienden die elk hun eigen weg kiezen als de oorlog uitbreekt.


RTL 7, 20.00-23.10 uur.


Letters from Iwo Jima

(Clint Eastwood, 2006) Clint Eastwood beziet de slag om het strategisch belangrijke vulkaaneilandje Iwo Jima vanuit Japans perspectief, nadat hij met Flags of Our Fathers al het Amerikaanse verhaal had verteld. De twee (anti-)oorlogsfilms vullen elkaar aan en versterken elkaar; er is geen rechte lijn te trekken tussen de twee strijdende partijen.


SBS 6, 00.10-2.50 uur.


'Hij stuurde ons een telegram met de naam van de dader. Maar die persoon kon het onmogelijk zijn; die zat de hele film aan zee! Ik besefte toen dat je niet alles per se hoeft uit te leggen. Zolang je maar goede scènes maakt, krijg je vanzelf een goede film.'

Howard Hawks raakte het spoor zozeer bijster in de plot van The Big Sleep, dat hij auteur Raymond Chandler persoonlijk om advies vroeg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden