'Ook zonder 3D-bril zag je een zuiver gevalletje van opgeilen'

Nova Zembla, de eerste Nederlandse 3D-film, blijft een beetje vlak. Maar dat verhindert televisie niet pieken van glorie op te richten, schrijft Jean-Pierre Geelen, tv-recensent van de Volkskrant.

Doutzen Kroes op de première van de film Nova Zembla. Beeld photo_news

Pompeuze muziek, donkere, onheilszwangere luchten. Daar klonk de stem van Derek de Lint die tegen de wind schreeuwde: 'Een kwestie van een paar weken doorbijten. En gods zegen!'

Welkom bij Nova Zembla, de nieuwe speelfilm van Reinout Oerlemans. De première kan niemand zijn ontgaan. Een kwestie van een goed geregisseerd pr-circus dat vorige week op televisie zijn deuren opende.

Oerlemans verfilmde de barre tocht van Willem Barentz naar Nova Zembla, in 3D. En dat zullen we weten. Maandag was de première, die voldeed aan alle mediawetten: tout Bekend Nederland (2.360 man, inclusief Máxima en Willem-Alexander) was uitgenodigd, het toegangskaartje voor dagenlange aandacht in 'alle' rubrieken - tot aan Jeugdjournaal en Eenvandaag toe.

Vragen? Nou en of. Die baard, blijft die? Ja, verzekerde Oerlemans iedereen die het maar weten wilde. 'Daniëlle vindt hem mooi.' Het is een van de publicitaire kruidnootjes in deze feestweek. Net als de zwoele zoen tussen Doutzen Kroes en hoofdrolspeler Robert de Hoog. De schoolplaat van geschiedenisleraar Aantjes, die Oerlemans op het idee bracht. Als opwarmertje gelden ook de 3D-ijsbergen van een schommelende Doutzen Kroes die je als kijker geacht wordt te beklimmen. Ook zonder speciale bril zag je een zuiver gevalletje van opgeilen.

De hele week al zendt RTL op de gekste tijden sneak previews uit. Sta je 's nachts om half een na het dampende Sexcetera (RTL 7) binnen seconden zomaar in de ijzige kou bij een man in ijsbeerpak. Oerlemans laat zichzelf erin interviewen, om het nog maar eens te herhalen: alles is exact op schaal nagemaakt, en ja, het was echt koud op IJsland, in Canada en in die vrieshal in Velzen. Het was, aldus regisseerde de producent vast zijn eigen succes: 'een opeenstapeling van uitdagingen die we zijn aangegaan. En die we hebben overwonnen, en dat geeft een enorm goed gevoel.'

Kortom: een groot halleluja op tv. De verfilming van dit stukje vaderlandse geschiedenis ís natuurlijk ook een waagstuk, technisch, zakelijk en artistiek. Maar voor dat laatste lijkt televisie geen oog te hebben. Het tromgeroffel klinkt al ver vóór het evenement. Vorige week mochten Reinout, Doutzen en Robert de Hoog aanschuiven in DWDD: Van Nieuwkerk: 'Weergaloos. Wát een film!'

En wát een merkwaardig cultuurverschil, wederom: de krantenrecensies van het ijsdrama waren op z'n best lauw te noemen. Het scenario 'kabbelt voort' en mist 'vuur of urgentie', schreef de Volkskrant. NRC Handelsblad: het drama 'laat de kijker betrekkelijk Siberisch.' Zelfs De Telegraaf was teleurgesteld. Samengevat: de eerste Nederlandse 3D-film blijft een beetje vlak.

Dat verhindert televisie niet pieken van glorie op te richten. Neem plaats in de zelfdraaiende carrousel van de televisieroem en zie zaterdag bij EO's Blauw bloed: 'Koninklijke belangstelling voor première Nova Zembla'. Vanavond gaat Peter van der Vorst (RTL) weer sterrenkijken. Bij, jawel: Reinout Oerlemans. Goed idee.

Een deel van de tv-aandacht is logisch te verklaren. RTL staat op de aftiteling als participant in dit avontuur. Dan zingt Albert Verlinde cs vanzelf een toontje hoger. Of u even 13 euro neertelt voor de bioscoopbeleving, en over drie maanden de dvd inclusief verleidelijk 'bonusmateriaal' aanschaft. Dan vertoont RTL volgend jaar Kerst vast de film nog eens - gratis.

Onlangs flopte The producers, naar verluidt eindelijk een musical die te doen is. Geen programma dat er aandacht voor had - totdat het te laat was.

Ineens begrijp je tegen welke klippen dat avontuur is stukgelopen.

Jean-Pierre Geelen is tv-recensent van de Volkskrant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.