Ook Unilever wil profiteren van heropening Birmese markt

Unilever investeert de komende tien jaar 500 miljoen euro in Birma. De Nederlands-Britse producent van merken als Unox, Knorr, Dove en Calvé schaart zich daarmee in de rij van vooral drank- en voedselconcerns die zaken willen doen in het land dat tot 2012 werd geboycot wegens het schenden van de mensenrechten.

AMSTERDAM - Vorige maand maakte bierbrouwer Heineken al van de gelegenheid gebruik om een joint venture te sluiten met een lokale brouwer. Ook het Deense Carlsberg, cola-giganten Coca en Pepsi, Starbucks, Kentucky Fried Chicken, McDonald's, Pizza Hut en Dunkin' Donuts hebben Birma ontdekt. Japanse autofabrikanten hebben er dealerschappen geopend en ook Ford gaat dat doen.

Unilever wil zijn aanwezigheid in Birma aanzienlijk vergroten. Het concern was tachtig jaar geleden al actief in het Aziatische land, maar trok zich terug nadat de sancties tegen het militaire regime aan het begin van deze eeuw werden verzwaard. De Europese Commissie besloot in april na ruim twintig jaar een einde te maken aan de handelssancties tegen Birma. Alleen een wapenembargo bleef van kracht. Daarmee werd de weg vrijgemaakt voor Europese bedrijven om zaken te doen met het tot voor kort zeer gesloten land.

In de voormalige hoofdstad Rangoon komt een nieuwe fabriek en wordt het Birmese hoofdkantoor gevestigd. Nog deze maand moeten daar 150 Birmezen aan het werk zijn. In 2015 verwacht het concern er direct en indirect werkgelegenheid te bieden aan meer dan tweeduizend mensen.

Unilever is al sinds 2010 via derde partijen actief in de voormalige dictatuur. Het wil een uitgebreid distributienetwerk opzetten om het groeiende aantal winkels te kunnen bevoorraden. Daarnaast kunnen plaatselijke boeren op steun rekenen. Unilever wil Birma uitbouwen tot een regionale leverancier van bijvoorbeeld palmsuiker.

Unilever zet in op de uitbreiding van zijn positie binnen de opkomende markten. In het eerste kwartaal had het concern zijn minimale omzetgroei van 0,2 procent voor een groot deel aan de volume- en omzetgroei op deze opkomende economieën te danken. Bijna 60 procent van de omzet van het Nederland s-Britse concern is inmiddels afkomstig uit de opkomende markten.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden