ook uit

*****..

Taken (Pierre Morel). Bezorgde vader/oud-geheim agent Bryan (Liam Neeson) had het nog zó gezegd: Parijs is geen plaats voor een 17-jarige naïeve Amerikaanse puber. Maar dat zijn dochter binnen vijf minuten na aankomst in de handen zou vallen van een bende Albanese mensensmokkelaars – ja, dat verzint natuurlijk niemand.

De geloofwaardigheid bekritiseren van Taken, geproduceerd en (mee)geschreven door Luc Besson, daar is geen beginnen aan. Toch, de ontvoeringsscène is spannend en Liam Neeson is zeker aannemelijk als gemankeerde vader en als oude vechtmachine die alles – inclusief internationale martelverdragen – opzij zet om zijn dochter binnen 96 uur te redden.

Hij had meer verdiend dan de rommelige actiescènes van regisseur Pierre Morel en grimmig kijkende Albaniërs en Arabieren met donkere oogmake-up als tegenstanders. In 35 zalen. FS

*****

Fool’s Gold (Andy Tennant). Vijf jaar geleden vormden Matthew McConaughey en Kate Hudson een aantrekkelijk stel in de komedie How to Lose A Guy in 10 Days. De twee mogen op herhaling in Fool’s Gold, een actiekomedie over de zoektocht naar een 18de-eeuws scheepswrak met een schat aan boord.

De film, die flink leent van eerdere schatgraverfilms als After the Sunset, is tot de nok volgestouwd met gebruinde lichamen in zwemkleding, actie op en onder water, flauwe seksuele toespelingen, merkwaardige bijrollen en clichés in alle soorten en maten, maar blijft niettemin een lusteloze vertoning. In 39 zalen. PK

*****

Silk (François Girard). ‘Waarom zou ik je mijn verhaal vertellen?’ vraagt handelsreiziger Hervé (Michael Pitt) zich af, aan het begin van dit oersaaie kostuumdrama. En dat op dezelfde valiumtoon waarmee hij schooljuffrouw Hélène (Keira Knightley) versiert, in 19de-eeuws Japan zijderupseitjes koopt, en in gedachten zijn obsessie voor de minnares van zijn zakenpartner verwoordt. Tja, waarom? Om de toeschouwer ontiegelijk te vervelen, lijkt het wel. Van de kitschplaatjes en het zwalkende scenario tot Ryuichi Sakamoto’s zeurmuziek, alles voegt zich naar Hervés slaapwandelgang (‘Vijf dagen deed ik erover om haar brief te openen’). Wat mooi belichte seks, samen waterlelies knabbelen en vooral veel druppelende handen: dat is wat regisseur Girard (The Red Violin) aan passie uit Alessandro Baricco’s bestseller peurt. In 14 zalen. Kevin Toma

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden