ook uit

*****..

African Bambi (Alan Miller). In een tijd waarin stadsjeugd nog geen koe van een stier kan onderscheiden is een natuurdocumentaire voor kinderen een goed idee. Ondanks de mooie beelden van de Afrikaanse savanne blijkt het niet makkelijk om een verhaal te vertellen dat én 80 minuten lang interessant blijft én geschikt is voor 6-plussers. De jager en zijn prooi zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, onderstreept African Bambi eindeloos en de ene jachtpartij volgt op de andere. Ter compensatie werden vriendschappen in de montage gecreëerd en is het hertenpootje dat nog nét in de bek van de krokodil verdwijnt, niet van de hoofdpersonages. In 11 zalen. Floortje Smit

*****

Drakenjagers (Guillaume Ivernel en Arthur Qwak). Een week na Winx Club & het Geheim van het Verloren Rijk, een onnavolgbare animatiefilm voor jonge meisjes, wordt Drakenjagers uitgebracht, een minstens zo onnavolgbare, horendol makende animatiefilm voor jongetjes. In Drakenjagers – net als Winx een spin-off in 3D van een succesvolle Nickelodeon-serie – reizen twee landlopers die zich voordoen als drakenjager, een pluizig aanhangsel en een babbelzieke prinses naar het einde van de wereld om de wereldschokker te verslaan. Of zoiets. Chasseurs de dragons, zoals de film eigenlijk heet, maakt hooguit indruk als staalkaart van wat de Franse animatiestudio van Ivernel en Qwak allemaal vermag. In 60 zalen. JPE

*****

Meet the Spartans (Jason Friedberg en Aaron Seltzer). Tijdens de aftiteling van Meet the Spartans worden nog zo’n tien minuten ‘deleted scenes’ vertoond. Regisseurs Friedberg en Seltzer (Epic Movie, Date Movie) krijgen blijkbaar maar geen genoeg van hun onvoorstelbaar niet-leuke grappenparade, waarmee ze films als 300 en Transformers en televisieprogramma’s als Idols en Ugly Betty proberen te parodiëren. Het is bijna een kunst op zichzelf: tóch al belachelijke films en Britney Spears, Lindsay Lohan en Paris Hilton op de hak nemen, zonder zelfs maar een glimlach op te wekken. In 50 zalen. FS

*****

Penelope (Mark Palansky). Penelope moet door een vloek zó lelijk zijn dat potentiële echtgenoten zich spontaan uit het raam werpen. Maar dat ‘monsterlijke’ valt alles mee: het is gewoon Christina Ricci met een uiterst schattig varkensneusje. Heisa om niets.

Wat werkt is de chemie tussen Ricci en haar prins charming James McAvoy, maar door een handvol overbodige zijlijnen over media en vriendschap raakt de eigenaardige romantische komedie die Penelope in de basis is, ondergesneeuwd. In 18 zalen. FS

*****

Getting Home (Zhang Yang). Zeulend met het lijk van zijn vriend reist Zhao door China. Hij heeft beloofd het stoffelijk overschot terug te brengen naar zijn geboortedorp. Omdat hij geen geld heeft, is het een barre tocht. Per bus, met een boerenkar of gewoon te voet met het lijk op zijn rug. Klinkt wrang, maar regisseur Zhang Yang, bekend van films als Quitting (2001) en Shower (1999), buigt het gegeven om tot een sentimentele komedie met kluchtige trekken – te gekunsteld om te ontroeren. Tegelijk is de film een halfslachtige, ongemakkelijke ode aan China. In 2 zalen. PK

*****

Doomsday (Neil Marshall). Marshall (Dog Soldiers, The Descent) is zo’n regisseur die films voor zijn vrienden lijkt te maken: eind-dertigers die zijn opgegroeid met horror-, fantasy- en slasherfilms en muziek van de The Fine Young Cannibals.

Marshall kent zijn genres en in Doomsday gooit hij alles in de mix, van jeugdsentiment als Mad Max tot 28 Days Later, van Gladiator tot Lord of the Rings, uitgaand van het foute uitgangspunt dat veel goede dingen bij elkaar een goede film oplevert. Visueel prettig, maar Doomsday bewijst vooral dat een interessant verhaal nodig is om dit soort losse elementen bij elkaar te houden. In 35 zalen. FS

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden