Ook uit

DE STEM VAN DE MEESTER

Documentaire ***


Regie Hester Overmars


In 5 zalen


Als jongenssopraan van het Rotterdams Jongenskoor maakte hij veel indruk. Nu moet Oscar Verhaar (1987) de volgende stap zetten. Volgens zijn conservatoriumdocenten heeft Oscar alles in zich om als countertenor een grote ster te worden, maar dan moet hij zich wel losmaken van zijn zangpedagoog, dirigent Geert van den Dungen. Die zware strijd zorgt in De stem van de meester voor sterke en vaak nogal pijnlijke scènes. Steeds weer zet Van den Dungen zijn pupil klem, in de overtuiging dat hij Oscars stem als geen ander kent en dus ook precies weet wat goed voor hem is.


Documentairemaakster Hester Overmars schrikt er niet voor terug om dat zowel muzikale als menselijke conflict filmisch aan te scherpen, met Oscar als een wat tragische held die zich per se uit de houdgreep van zijn mentor moet bevrijden. Dat levert een spannende film op, die zijn laatste, beslissende acte helaas veel te snel afhandelt.


Kevin Toma


YOKO

Fantasy **


Regie Franziska Buch


In 88 zalen


De plot van E.T. (1982) lijkt eindeloos kopieerbaar. Enige voorwaarde: een passend surrogaat vinden voor de op aarde gestrande ruimteknuffel uit Steven Spielbergs klassieker. Deze gemakzuchtige bewerking van het jeugdboek Wer verflixt ist Yoko (van Heksje Lilly-auteur Knister) komt uit in Tibet. De snoezige, helemáál niet verschrikkelijke Sneeuwman Yoko wordt van zijn natuurlijke habitat naar zomersbont Duitsland gesmokkeld, waar hij onderduikt in de boomhut van de 11-jarige Pia. Tussen Pia en Yoko ontspint zich ras een diepe vriendschap en ook verder biedt het degelijk gemaakte, met snode dierenhandelaren en glinsterende special effects gekruide Yoko geen enkele verrassing. Ongetwijfeld leuk voor de kleintjes, al ontbreekt het de ambachtelijk in elkaar geknutselde Yeti toch wel flink aan charme.


Kevin Toma


THE HOST

Fantasy **


Regie Andrew Niccol


In 88 zalen


En de prijs voor de meest idiote voice-over in een door Stephenie Meyer zelf geschreven Twilight-aftreksel gaat naar The Host. Ergens in de toekomst worden vrijwel alle mensen 'bezet' door kwalachtige aliens. Ook de jonge Melanie (Saoirse Ronan) heeft zo'n 'ziel' in haar lijf, maar gelukkig huist ze daarbinnen ook nog zelf ergens. Via die rare, galmende voice-over vecht ze mentaal met haar bodysnatcher 'Wanda'. Weldra zijn ze dikke vrienden en ontsnapt het 'duo' naar een kolonie nog niet bezette mensen, waar Melanie haar liefje terugvindt en 'Wanda' verkikkerd raakt op een andere stoere knul. Een typisch Meyeriaans conflict tussen vlees en geest, waarvoor kwalificaties als 'vergezocht' en 'onzinnig' hopeloos ontoereikend zijn. Meyer schreef tot dusver slechts één Host-boek, maar regisseur-scenarist Niccol zet met zijn lamme script toch nog snel een sequel in de steigers.


Kevin Toma


21 AND OVER

Komedie **


Regie Jon Lucas, Scott Moore


In 42 zalen


Bij het ochtendgloren zien we de hoofdrolspelers van 21 and Over voorbijstruinen over de campus, naakt op de sok om hun geslacht na. Vervolgens zien we hoe desastreus en drankovergoten de voorafgaande dag, en vooral nacht, zich voltrok. Een bekend comedyprocedé, zeker voor de schrijvers van het mannensucces The Hangover, die voor dit minder geslaagde regiedebuut het studentenmilieu tot onderwerp kozen. Miller (Miles Teller) en Casey (Skylar Astin) nemen hun vriend Jeff Chang (Justin Chon) op sleeptouw om diens 21ste verjaardag te vieren. Een boerenlul, Jood en Aziaat op stap - dus zo al goed voor een grap of twintig, waarvan een enkele nog best geestig. 21 and Over is puberaal op z'n Amerikaans, dus nooit écht ontregelend of vilein, en ondanks het barplassen, tampon-eten en teddyberen aan penis plakken toch een tamelijk brave bedoening.


Bor Beekman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden