Ook uit Film

The Bourne Legacy ***


ACTIE


Regie Tony Gilroy


In 98 zalen


Matt Damon zou graag nog eens Jason Bourne willen spelen, maar of het ooit zover komt, is door allerlei gekissebis achter de schermen allerminst zeker. Met dit vierde deel uit de serie zorgt studio Universal ervoor dat ze ook zonder Damon en Jason Bourne verder kan. The Bourne Legacy draait om Aaron Cross; een tot in de poriën getrainde geheimagent die, net als Bourne, door zijn organisatie buitenspel gezet moet worden. Maar daar is Cross het niet mee eens, aangezien hij niet buiten het strakke dieet van blauwe en groene pillen kan dat hem zowel fysiek als geestelijk op peil houdt. Voor die pilletjes trekt regisseur-scenarist Tony Gilroy, die ook de scripts van de eerste drie films schreef, opmerkelijk veel tijd uit. Waar ze goed voor zijn, waarom Cross ze niet meer heeft en toch echt weer moet krijgen: het is een hoop geklets dat de vaart uit de film haalt. Dat geldt ook voor de eindeloze motorachtervolging, die het meteen aflegt tegen vergelijkbare scènes uit de eerdere films. Jeremy Renner is oké als Cross, dat wel, en krijgt aardig tegenspel van Rachel Weisz als de wetenschapster die hem terzijde staat. De schietpartij in het laboratorium en de met drones, raketten en wolven gevulde openingsequentie mogen er ook zijn. Eindconclusie: een degelijke actiefilm, die teveel aanvoelt als een gemakzuchtige, zielloze imitatie van zijn al bijna klassieke voorgangers. KT


Ronal the Barbarian ***

ANIMATIE


Regie Kresten Vestbjerg Andersen


In 22 zalen


Tussen een volkje van gespierde barbaren is Ronal een bange wezel. En het is niet het enige fantasycliché dat het Deense animatietrio Andersen, Lipski en Christoffersen in Ronal the Barbarian op zijn kop zet. De barbaren zijn een stelletje puberale mafkezen die ogenschijnlijk drukker zijn met het maken van semi-gevatte seksgrapjes dan strijd leveren op het slagveld. Als ene Volcazar hun dorpje met de grond gelijk maakt en Ronal min of meer per ongeluk als enige overblijft, wordt hij gedwongen tot een Lord of the Rings-achtige queeste om zijn volkje te redden.


Heel even oogt Ronal the Barbarian als een anonieme kinderanimatiefilm die zich technisch en inhoudelijk onmogelijk kan meten met de Pixar-maatstaf. Maar wanneer het hoofdpersonage zich laat gidsen door een hypernichterige hippie-elf ('Ik voel een aura van agressie in deze ruimte', zegt die tijdens de uitbraak van een grotesk bargevecht), terwijl een roodharige krijgster in tangaslip het geboefte van hem afslaat, blijkt dit vooral een speelsbrutale, lichtprovocerende animatiefilm voor oude kinderen. De vele flauwigheden krijgen iets te vaak de overhand (Ronal smeert zich in met onzichtbaarheidslotion en vergeet zijn ballen), maar de aanstekelijke wijze waarop de Denen buiten de lijntjes kleuren, verdient een stevige pluim.


Your Sister's Sister ***

DRAMA/KOMEDIE


Regie Lynn Shelton


In 11 zalen


Zet een aantal gebutste personages samen in dezelfde ruimte en het drama volgt zichzelf. Met deze eenvoudige gouden formule begint Your Sister's Sister. Jack wordt door zijn beste vriendin Iris naar een vakantiehuisje van haar familie op een afgelegen eiland gedirigeerd omdat hij een jaar na de dood van zijn broer nog steeds als een wrak door het leven gaat. Bij aankomst ontdekt hij dat Iris' lesbische zus Hannah, die zojuist uit relatie van zeven jaar is gestapt, met hetzelfde idee naar het huisje is gekomen. Ze zetten het op een zuipen en belanden wonderwel bij elkaar in bed, maar besluiten hun avontuur te verzwijgen wanneer Iris de volgende ochtend op bezoek komt.


Your Sister's Sister ontpopt zich vanaf dan als een soap met een hart. Hannah en Jack voelen zich toch wat schuldig en Iris is stiekem verliefd op Jack, waardoor de overleden broer, ook nog eens Iris' voormalige geliefde, van grote invloed blijft. Dat de film niet verzandt in televisiedrama is vooral te danken aan het drietal uitstekende acteurs, van wie met name Mark Duplass overtuigt. De scène waarin hij in een uitbarsting van onmacht en frustratie zijn racefiets in een lang aangehouden shot de vernieling in schopt, voelt puur en echt, juist omdat de film dit soort momenten uitstekend doseert.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden