'Ook oude garde ontdekt goedkoper bellen'

De kleine concurrenten van KPN klonteren samen om de malaise in de sector te overleven. Maandag maakten Scarlet uit Lelystad en OneTel in Amsterdam een fusie bekend....

De twee bedrijven staan vooral bekend als aanbieders van carrier select - ze bieden consumenten lagere tarieven dan KPN door grote partijen belminuten tegen bulkkorting in te slaan. 'Ook na de fusie blijven we een prijsbreker', zegt directeur Raymond Schrama van OneTel.

- Wat verandert er voor de 1 miljoen abonnees?

'Zij blijven goedkoop bellen door voor elk gesprek eerst een viercijferige code te draaien. We handhaven de namen: Scarlet richt zich op de zakelijke markt, OneTel op consumenten. We kunnen nu alle diensten aanbieden. Scarlet verkoopt al ADSL (snel internetten via de gewone telefoon). Dat gaan we nu ook onze OneTel-klanten bieden.'

- OneTel stond al een tijdje in de etalage.

'In Australië heeft het moederbedrijf OneTel zijn eigen netwerk voor mobiele telefonie gebouwd. Dat was eigenlijk tegen onze filosofie in. We zijn een virtuele operator. De schuldenlast heeft OneTel daar de das omgedaan. Het bedrijf staat voor twee miljard dollar in het krijt bij Lucent, de partner met wie we het gsm-netwerk is opgezet.'

- Met Scarlet is een redder dicht bij huis gevonden.

'We hebben de afgelopen weken met tal van potentiële partners in geheel Europa gesproken. Daar waren ook gegadigden bij van buiten de telecombranche. Achteraf bleken we met Scarlet de grootste synergie-voordelen te kunnen behalen. We gaan huurlijnen afstoten en we hebben nog maar één billing center nodig om rekeningen te kunnen versturen aan onze klanten.

- OneTel zint ook al een tijd op mobiele telefonie.

'Sinds we begin november het contract tekenden met KPN Mobile is de markt veranderd. We gaan het contract openbreken. Ik wil ook met anderen in zee. Ze kampen allemaal met overcapaciteit. Ik zou op dit moment niet graag in de schoenen van een carrier staan. Mobiel bellen voeren we dit jaar nog in.'

- Nederlanders wennen maar traag aan carrier select.

'De oude garde begint nu te komen. Ze horen van vrienden dat het echt geld scheelt. De marktpotentie van carrier select is 50 procent. Wij hebben 15 procent, onze concurrent Tele2 ook 15.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden