Ook niet snorren op het fietspad

In Amsterdam-West is sinds donderdag snorren op het fietspad taboe. Snorscooters rijden te hard en ze blazen de fietsers opzij. Of het helpt? 'Je kunt in dit land invoeren wat je wil.'

VAN ONZE VERSLAGGEVER JAAP STAM

AMSTERDAM - Een paar uur nadat de fietspaden in de Jan Pieter Heijestraat in Amsterdam-West snorscootervrij zijn verklaard, draait Alexander Vroom niets vermoedend zijn snorscooter het fietspad op. Hij weet van niks, geen bord gezien.

Sinds donderdagochtend 11 uur moeten snorscooters (blauwe kentekenplaat, helm niet verplicht) in de J.P. Heijestraat op de rijbaan rijden. Op alle tien kruispunten worden ze met borden naar de rijweg gedirigeerd. Volgens de Fietsersbond heeft Amsterdam het eerste snorscootervrije fietspad van Nederland.

'Goed dat je het zegt', grijnst Vroom, 'scheelt me weer een bekeuring.' Hij vindt het best dat-ie van het fietspad wordt verbannen. Al heeft hij liever dat 'ze iets doen tegen al die domme vrouwen met bakfietsen en kinderen erin'. Dat levensgevaarlijke gehannes met die bakfietsen, dáár ergert hij zich nou aan.

Fietsers zijn snorscooters zat, blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond. Snorscooters horen wettelijk op het fietspad, maar zijn te breed en te snel en blazen fietsers van de weg. Ze mogen maar 25 kilometer per uur, maar rijden gemiddeld 36 kilometer, met uitschieters tot 65, blijkt uit metingen van de bond. Vrijwel elke scooterrijder (97 procent) rijdt te hard.

Iedereen ergert zich eraan, zegt Arien de Jong van de Fietsersbond. 'Ouderen en ouders met kleine kinderen fietsen niet meer omdat ze het te gevaarlijk vinden. Ook jongeren pakken de auto. Het ontspannende van fietsen wordt vergald door het gescheur op fietspaden.'

Pieter de Haan die geregeld door de J.P. Heijestraat fietst, juicht de maatregel toe, al betwijfelt hij of die veel zal uithalen. 'Je kunt in dit land invoeren wat je wil. Je mag ook geen rotzooi op straat gooien. Maar heb jij ooit gezien dat iemand ook daarvoor werd bekeurd?'

Hoe streng er wordt gecontroleerd, is nog niet bekend. Daarover is het stadsdeel in gesprek met wijkagenten, handhavers en SlowRiders, een gezamenlijke actie van de gemeente en de politie gericht op snelheidsduivels. Ook over de hoogte van de boete kan het stadsdeel nog geen informatie geven.

Cor Mulder, ook een geregelde gebruiker van de straat, zegt als fietser: goed plan. 'Maar als automobilist zeg ik: nog meer ellende op de weg. Die scooters crossen overal tussendoor, ze zijn minder sterk, dus de automobilist is altijd de klos.'

Het scootervrije fietspad in Oud-West is een experiment, dat na een half jaar wordt geëvalueerd. Als het niet tot meer ongelukken leidt, zullen er meer scootervrije fietspaden komen. Amsterdam wil ze in de hele stad hebben over een lengte van maximaal 60 kilometer.

In Amsterdam rijden 25 duizend snorscooters, dat aantal groeit met het jaar.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden