NieuwsUitstoot Mercedes-Benz

Ook Mercedes-Benz krijgt megaboete in de VS voor diesels met sjoemelsoftware

Daimler, het Duitse moederbedrijf van autofabrikant Mercedes-Benz, betaalt 1,5 miljard dollar (1,3 miljard euro) in een schikking met Amerikaanse autoriteiten vanwege het gebruik van verboden software in een kwart miljoen dieselauto’s en -busjes.

Het logo van Mercedes-Benz.Beeld EPA

In deze zaak, die sterk lijkt op het schandaal dat vijf jaar geleden naar buiten kwam en waarbij de Duitse concurrent Volkswagen betrokken was, maakte Mercedes gebruik van illegale software die zijn auto’s tijdens uitstoottests schoner liet lijken dan ze in werkelijkheid waren.

Volgens het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft de autofabrikant minstens zestien methoden gebruikt die onder meer ertoe leidden dat zijn diesels minder onderhoud vergden, maar waardoor de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden (NOx) soms tot ver boven de norm uitsteeg. Zo werd onder meer het verbruik beperkt van de vloeistof AdBlue, die helpt de uitstoot van NOx te verminderen. Daardoor hoefden automobilisten het tankje met AdBlue minder vaak bij te vullen. Ook leidde de ingreep tot een lager brandstofverbruik.

Het gebruik van de verboden software leverde het concern een boete op van 875 miljoen dollar wegens het overtreden van de zogenoemde Clean Air Act. Daimler wil niet op de zaak reageren, maar maakte vorige maand al bekend dat er een voorlopige regeling was getroffen. Verder heeft het autoconcern 700 miljoen dollar gereserveerd voor verwachte schadeclaims door Amerikaanse consumenten.

Een jaar geleden werd Daimler in Duitsland al veroordeeld tot een boete van 870 miljoen euro wegens het overtreden van milieuwetten.

Sinds het dieselschandaal in 2015 uitbrak, zijn de voertuigen van diverse autofabrikanten onder de loep genomen. Onder meer Fiat/Chrysler wordt verdacht van het gebruik van verboden software, ook in Nederland. Volkswagen heeft in totaal meer dan 33 miljard euro betaald aan schikkingen, boetes, schadeclaims en terugroepacties.

Achtergronden bij het dieselschandaal

Machtsstrijd in de top, marges onder druk en een dreigende miljardenboete wegens fraude met de uitstoot. Straks stikt Volkswagen nog in zijn eigen diesel-leugens. (artikel uit september 2015)

Twee boeken over dieselgate laten zien hoe VW-topman Ferdinand Piëch zijn werknemers tot het uiterste dreef om te groeien, en waar de Europese politiek tekortschoot.

Autofabrikanten hebben massaal illegale software gebruikt om hun dieselauto’s schoner te laten lijken. Zij hebben zich ten onrechte gebaseerd op een uitzondering in de Europese wet die het uitschakelen van reinigingssystemen van uitlaatgassen onder bepaalde omstandigheden toestaat. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden