Ook in zomer treinen naar het noorden

Treinreizigers van en naar de noordelijke provincies hoeven in de zomer niet per bus vervoerd te worden. Er lagen plannen om in die periode station Zwolle 4 weken te sluiten wegens diverse werkzaamheden.

© anp

Spoorbeheerder ProRail en de aannemer hebben echter geconstateerd dat de omvangrijke klus niet binnen het huidige budget en planning past. Het karwei wordt nu in fases aangepakt.

Dat heeft verkeersminister Melanie Schultz vandaag aan de Tweede Kamer geschreven. 'Belangrijk om te vermelden is dat de ingebruikname van de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) eind 2012 hierdoor niet in gevaar komt', aldus de VVD-bewindsvrouw.

Het verbouwingsproject in Zwolle bestaat uit drie hoofdonderdelen. Er wordt een nieuw perron aangelegd waar de treinen van de Hanzelijn kunnen arriveren en vertrekken. Ook wordt de bestaande 5 meter brede tunnel onder de perrons vervangen door een tunnel van 17 meter breed. Verder wordt het sporenplan rond het station aangepast, waardoor de snelheden kunnen toenemen.

De reizigers zullen te maken krijgen met een aantal kleinere buitendienststellingen, in plaats van de algehele sluiting van het station. 'Het project zal daardoor een langere doorlooptijd kennen', schrijft de minister. 'ProRail plant nu met NS en andere betrokkenen nieuwe buitendienststellingen'. Volgens Schultz is de nieuwe tunnel in 2014 klaar, evenals de perronaanpassingen.

CU-Kamerlid Arie Slob heeft vandaag vragen aangekondigd over de kwestie. Hij is blij dat de sluiting van een maand van de baan is, maar hij maakt zich zorgen over de financiële problemen.

De NS is blij met de andere aanpak van het karwei. 'Het is goed nieuws voor de reiziger en voor ons. We kunnen ervan uitgaan dat de Hanzelijn op tijd klaar is'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.