Ook in de wereld van de anti-roosshampoo is het mogelijk de boel sexy te maken

Ik ben lyrisch over dit Siberische weer - van mij mogen alle winters zo zijn en fulltime, want ik vind niets erger, weersgewijs, dan als het rond Kerst warm motregent. De afgelopen twintig Kersten was dat zo.

Bovendien is het natuurlijk Siberië light, met als voordeel dat je toch steeds het woord Siberisch in de mond mag nemen omdat de weerman het daarover had. Dus: we doen met z'n allen alsof we moeten afzien terwijl we helemaal niet hoeven af te zien - precies het soort weer waar ik van hou.

Het nadeel aan dit alles is dat je er roos van krijgt. Op je hoofd. Hoofdroos. Ja, ik niet natuurlijk, en u ook niet, maar er schijnen mensen te bestaan die roos krijgen van de combinatie droog, koud weer en de hele dag binnen zitten bij de centrale verwarming.

Fascinerend feit: ook in de wereld van de anti-roosshampoo is het mogelijk de boel sexy te maken. Of nou ja, een tikje minder onsexy.

In een interessant stuk in The New York Times, dat ik natuurlijk helemaal niet las omdat ik zelf last van roos heb met dit Siberische weer, kwam aan het licht dat moderne antiroosshampoofabrikanten het woord scalp helemaal hebben ontdekt, oftewel hoofdhuid, en dat ze dus scalp op hun flessen zetten in plaats van roos, 'om het issue wat subtieler te verwoorden'.

Ook zitten dit soort scalpshampoos niet meer in felgekleurde blauw met paarse jarentachtigflessen waar heel groot ROOS OP JE HOOFD EN SCHOUDERS op staat, maar in witte flessen met in gouden letters iets als 'Bain Traitant à la Propolis' of 'Serene Scalp'. Er komt geen helblauw spul uit dat naar laboratorium ruikt, maar parelmoerkleurige shampoo waar rozemarijn doorheen geroerd is voor het biologische gevoel. Ook staan er wat willekeurige geruststellende, sexy woorden op de fles, zoals 'Stockholm', 'Soin' en 'Chill'. En zo'n fles kost niet 3 euro - twee voor de prijs van een bij Kruidvat steeds verrassend altijd voordelig - maar gewoon 46 euro.

Ik vond het allemaal zo slim, maar ineens realiseerde ik me dat ik deze marketingtrucs zelf ook allang toepas als ik bij de kapper zit en me schaam omdat er tijdens het knippen allemaal vlokjes van mijn hoofd op de zwarte kapmantel vallen. Ik zeg dan altijd iets van 'Ik heb in de winter een beetje last van een gevoelige hoofdhuid' of 'Mijn scalp is sensitief' en dan knikt de kapper lief, terwijl zij ook wel weet wat het eigenlijke issue is dat ik hier subtiel zit te verwoorden.

Jammer genoeg heb ik nog geen subtiele manier gevonden om hoofdluis te benoemen. En er is, onder al die fabrikanten van antiluizenspul, maar één keer een marketinggenie op het idee gekomen om heel groot 'Kriebeldiertjes' op zo'n fles te zetten. Dat vind ik niet goed genoeg.

Als iemand daar nog even bij kan helpen, graag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden