Ook fraude met uitstoot Volkswagen-diesels in Europa

Ook in Europa rijden diesels rond van Volkswagen die zijn uitgerust met software die de auto minder schadelijke stoffen hebben laten uitstoten bij tests. Dat heeft de automaker volgens de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt toegegeven. Het is voor het eerst dat Volkswagen toegeeft dat ook in Europa auto's met de software zijn verkocht.

De opgestapte ceo van Volkswagen Martin Winterkorn bij de presentatie van een VW Sport Coupé op archiefbeeld.Beeld ap

Volkswagen gaf eerder deze week toe dat ingenieurs van het concern hadden de software die de reiniging van uitlaatgassen regelt zo ingesteld hadden dat bij 11 miljoen auto's de uitstoot van schadelijke stoffen alleen binnen de norm blijft als een auto wordt onderworpen aan een uitlaatgastest. Dat blijkt ook gebeurd te zijn met auto's in Europa, en dan met auto's met een motorinhoud van 1,6 en 2,0 liter. Europa is de belangrijkste afzetmarkt voor VW. Het autoconcern verkocht vorig jaar wereldwijd ruim 10 miljoen auto's, waarvan 4,4 miljoen op het eigen continent.

Duitsland gaat steekproefsgewijs dieselauto's controleren om te kijken of de gerapporteerde uitstoot van vervuilende stoffen wel klopt. Daarbij komen ook wagens van andere fabrikanten dan Volkswagen aan bod, zei Dobrindt donderdag.

Volkswagen zal nog deze week de verantwoordelijken aanwijzen in de affaire rond het grootschalige gesjoemel met dieselmotoren bij de Duitse automaker. Daarbij zullen man en paard worden genoemd.

Ingewijden meldden persbureau Reuters dat de raad van commissarissen vrijdag niet alleen de opvolger van de vertrokken topman Martin Winterkorn zal benoemen, ook zullen ze de namen onthullen van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de manipulaties van de emissietesten.

Lees ook: Waarom sjoemelde Volkswagen met de uitstoot van diesels?

Het dieselschandaal rondom Volkswagen breidt zich uit. Topman Winterkorn stapte op nadat de aandeelhouders het vertrouwen in hem opzegden. Voor de Duitse auto-gigant dreigt nu een boete van 18 miljard euro. Hoe nu verder? Zes vragen. (+)

Nieuwe Volkswagen in San Diego, Californië.Beeld reuters

Winterkorn struikelt

Martin Winterkorn, de machtigste man in de wereldwijde auto-industrie, is gestruikeld over het uitstootschandaal waarin Volkswagen verwikkeld is geraakt. Woensdagmiddag maakte herr prof. dr. bekend dat hij opstapt in het belang van de onderneming.

In een verklaring toonde Winterkorn zich 'geschokt over de gebeurtenissen van afgelopen dagen'. Ook schreef de voormalige topman dat hij perplex staat dat wangedrag op zo'n grote schaal kon gebeuren binnen de onderneming.

De positie van de Volkswagenchef was onhoudbaar geworden na het bedrog met de uitstoot van diesels. De bekendmaking van het bedrog veroorzaakte een storm aan protest. Volkswagen loopt hierdoor in de Verenigde Staten kans op een boete van 16 miljard euro. Daarop kelderden maandag en dinsdag de koers, en verloor het concern 27 miljard euro van zijn beurswaarde.

Het vertrek van Winterkorn komt als een schok voor VW, dat onder zijn leiding tot grote hoogte steeg. 'Volkswagen heeft hem veel te danken', schreef de Frankfurter Allgemeine na zijn vertrek in een commentaar. 'Maar hij heeft in het concern ook een klimaat gecreëerd van hoge prestatiedruk en intimidatie, waarin bedrog gedijt.'


Michael Horn, de topman van zijn Amerikaanse activiteiten, moest ook vertrekken, meldt Reuters. Horn ging eerder deze week al diep door het stof omdat VW in de Verenigde Staten gefraudeerd heeft met de uitstootwaarden van dieselmotoren. 'Wij hebben het volledig verkloot', gaf hij toe.

VW-topman Winterkorn (rechts) en Bondskanselier Merkel, op een foto uit 2011.Beeld afp

Lees ook: Wie is Winterkorn?

Wie is Winterkorn? Wie is de man, onder wiens leiding VW tot grote hoogte steeg, maar nu opstapt vanwege oplichting? Lees dit profiel (+).

Lobby voor achterdeurtjes in de wet

Landen die publiekelijk vragen om een onderzoek naar de malversaties bij Volkswagen naar de uitstoot van vervuilende stoffen bij zijn auto's, lobbyen achter de schermen om strengere normen voor het verbruik te omzeilen. Landen met een grote auto-industrie als Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië hebben ervoor gepleit om achterdeurtjes in de wet te laten bestaan, die fabrikanten de mogelijkheid bieden hun verbruikstests positief te beïnvloeden, zoals het toestaan van licht aflopende hellingen tot het afplakken van naden van auto's om de luchtweerstand te verlagen, meldt de Britse krant The Guardian. Het handhaven van deze gaten in de wet zou ertoe leiden dat het verbruik in de praktijk tot 14 procent hoger komt te liggen dan de strenge normen die zijn voorgesteld voor 2021, wanneer nieuwe auto's niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Hier gaat het overigens over CO2 (verbruik), maar iets vergelijkbaars speelt voor NOx (vervuiling), waar fabrikanten willen dat de 'harde' norm in de praktijk met een factor van bijna 3 kan worden overschreden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden