Ook Fiat Chrysler beschuldigd van gebruik sjoemelsoftware

Na Volkswagen wordt nu ook autofabrikant Fiat Chrysler beschuldigd van het gebruik van sjoemelsoftware in dieselmotoren. De Amerikaanse milieutoezichthouder EPA stelde gisteren dat Fiat in meer dan 100 duizend trucks en SUV's  vermoedelijk software heeft geïnstalleerd die uitstootmetingen om de tuin leidt.

Ram pickup trucks in GeorgiaBeeld ap

De beschuldiging komt nadat Fiat heeft geweigerd de software te openbaren die regelt hoe veel schadelijke stikstofoxiden (NOx) er uit de uitlaat komen. EPA verdenkt Fiat van het gebruik van verboden code die de uitstoot terugdringt zodra er meetapparatuur aan de auto wordt gehangen. Het gaat om modellen Jeep Grand Cherokee en Ram die sinds 2014 op de markt zijn.

Nadat het nieuws bekend werd, daalde het aandeel Fiat met meer dan 15 procent. Het concern hangt een boete van 4,5 miljard dollar boven het hoofd voor overtreding van de Amerikaanse milieuwetten. Fiat-topman Sergio Marchionne noemde gisteren tijdens een persconferentie de vergelijking met VW overdreven en herhaalde dat zijn bedrijf geen gebruik maakt van verboden software. 'We doen niets verkeerds.'

Fiat wordt al langere tijd verdacht van het gebruik van software die de uitstoot in het lab florissanter laat lijken dan in de praktijk het geval is. Maar de beschuldigingen konden tot nu toe niet worden hard gemaakt. Wel blokkeerde EPA al langere tijd licenties voor nieuwe dieselvoertuigen van het concern.

Opmerkelijke timing

De timing van EPA is opmerkelijk. Het milieuagentschap ligt onder vuur door de aankomende Amerikaanse president Trump. Die beschouwt toezichthouders als EPA als vervelende hindernissen voor het bedrijfsleven. Door nu zijn tanden te laten zien, wil het agentschap mogelijk ook zijn bestaansreden aantonen. EPA zegt al ruim een jaar met Fiat in overleg te zijn en dat de autobouwer tot nu toe geen overtuigende verklaring heeft gegeven voor de hoge NOx-uitstoot, 'die de volksgezondheid bedreigt en de lucht die wij inademen vervuilt', aldus Cynthia Giles van EPA.

Fiat heeft sinds september de productie van de modellen met een dieselmotor stilgelegd tot het geschil is bijgelegd, aldus Marchionne. Het concern wil de zaak voorleggen aan de nieuwe regering-Trump.

Lees ook

'Volkswagen koopt strafvervolging dieselgate af'

De Europese Commissie heeft jarenlang aanwijzingen genegeerd dat autofabrikanten rommelen met de uitstoot van hun dieselwagens (+)

Wat bedrijven zelf opgeven over uitstoot wordt niet meer vertrouwd, de testrijders van de RDW willen alles zelf meten. In Lelystad bijvoorbeeld (+)

Volkswagen

In 2015 ontdekte EPA verboden software bij Volkswagen. Wereldwijd bleken miljoenen dieselauto's te zijn voorzien van sjoemelsoftware. In Europa moet het concern 8,5 miljoen auto's terugroepen om ze van nieuwe software te voorzien. In de Verenigde Staten ging het om ruim een half miljoen exemplaren. Dieselgate werd hiermee het grootste industriële schaal van deze eeuw, dat Volkswagen 16 miljard dollar kostte aan boetes en herstelbetalingen.

De software herkent wanneer een auto wordt onderworpen aan een zogenoemde toelatingstest. Daarbij wordt gekeken hoeveel schadelijke stikstofoxiden (NOx) er uit de uitlaat komen. Om ervoor te zorgen dat de hoeveelheid NOx onder de limiet blijft, zorgt de sjoemelsoftware ervoor dat de uitlaatgassen tijdens een test tijdelijk extra worden opgeschoond. Zodra de test voorbij is, gaan de systemen weer uit. Hierdoor is de NOx-uitstoot van diesels in de praktijk tientallen keren hoger dan toegestaan. Het gebruik van dergelijke software is zowel in de VS als Europa verboden.

Renault en Opel

Ook Renault en Opel worden verdacht van gerommel met hun dieselauto's. Uit een onderzoek dat de Franse overheid liet uitvoeren bij Renault bleek tot sommige modellen tot elf keer meer NOx uitstoten dan toegestaan. Uit tests door onder meer Belgische media zou blijken dat sommige Opels verdacht uitstootgedrag vertoonden. Alle automakers behalve VW hebben tot nu toe ontkend te hebben gerommeld met de uitstoot.

Correctie: in een eerdere versie stond dat Fiat al langere tijd werd verdacht van het gebruik van zogenoemde defeat devices, zoals VW heeft gedaan. Dit is niet juist. Fiat wordt verdacht op oneigenlijke gronden gebruik te maken van de mogelijkheden de uitstoot onder sommige omstandigheden hoger te laten uitvallen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden