Ook Engeland doet diesel- en benzineauto vanaf 2040 in de ban

In 2040 stoppen de Britten met de verkoop van diesel- en benzineauto's. Dat heeft minister van Milieu Michael Gove woensdag bekendgemaakt. Het voorstel kreeg meteen kritiek omdat de luchtvervuiling in Britse steden nu al alarmerend is en de revolutionaire verandering pas over een kwarteeuw gaat plaatsvinden. Wanneer de laatste traditionele auto op het eiland rondrijdt, is niet bekendgemaakt.

Verkeer in Londen Beeld epa

De Conservatieve regering staat bekend als autovriendelijk, maar onder druk van rechters moet ze iets doen tegen de uitstoot van uitlaatgassen die in sommige gevallen in strijd zijn met Europese richtlijnen. Milieugroepering ClientEarth had daarover met succes rechtszaken aangespannen.

In navolging van de Franse en Noorse regeringen wil Londen op termijn een einde maken aan het gebruik van traditionele brandstoffen. Uitlaatgassen zouden jaarlijks bijdragen aan veertigduizend voortijdige sterfgevallen. Ook zorgen gezondheidsproblemen ervoor dat overheid en bedrijven miljarden mislopen door een lagere arbeidsproductiviteit.

Volgens ClientEarth zijn de overheidsplannen bedoeld om lovende krantenkoppen te krijgen, maar wordt er te weinig gedaan aan de vervuiling op korte termijn.

Zo negeert de regering het advies van de rechter om meer 'schone plekken' te creëren in de steden. Er zijn 81 wegen in zeventien steden waar de emissienormen worden overschreden. Het ministerie heeft stadsbesturen opgedragen om de vervuiling daar te bestrijden door de verkeersdoorstroming te verbeteren. Dat kan door de lay-out te veranderen, stoplichten beter af te stellen en drempels te verwijderen. Als dat niets helpt kan er een heffing komen voor dieselvoertuigen, maar de regering beseft dat zo'n maatregel zeer gevoelig ligt bij de autominnende eilandbewoners.

Het aantal dieselvoertuigen op de Britse wegen is sinds 2000 van 3,2 naar maar liefst 10 miljoen gestegen, nadat Tony Blairs Labour-regering de dieselheffing sterk had verlaagd in de strijd tegen CO2-gassen. Men had niet zien aankomen dat de stikstofdioxide die dieselauto's uitstoten voor meer herseninfarcten, hartaanvallen en astmatische aandoeningen zorgt. Met name in Londen neemt de vervuiling op sommige dagen Chinese proporties aan.

Burgemeester Sadiq Khan, voormalig staatssecretaris van Transport, vindt dat het aantal dieselvoertuigen nu moet worden verminderd en niet in 2040. Een extra dieselheffing vindt Khan echter een 'bot instrument'. Liever wil hij dat eigenaren van dieselauto's financieel worden geholpen wanneer ze overschakelen op elektrisch.

Een van de grote uitdagingen is een gedragsverandering. Momenteel maken door elektriciteit voortgedreven voertuigen 4 procent uit van het totaal en uit een recent onderzoek bleek dat een op de acht automobilisten wil overstappen op elektrisch of hybride. Ook moeten er tien extra energiecentrales komen of enorme windmolenparken om aan de vraag naar stroom te voldoen. Er zijn ook veel praktische hindernissen, zoals de aanleg van miljoenen oplaadpunten. Een concreet plan is om daarvoor lantaarnpalen te gebruiken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden