Ook de trouwe lezers willen gehoord worden

De ombudsman van de Volkskrant wordt gemiddeld 140 keer per maand geconfronteerd met reacties van lezers. Dat aantal is vrij stabiel....

De overige bevatten tips, klachten over bezorging of verzoeken om informatie. De reacties met een positieve lading zijn op de vingers van één hand te tellen. Vrijwel zonder uitzondering ventileren lezers via de ombudsman hun ergernissen over de Volkskrant.

De postbus van de ombudsman is een goede graadmeter voor de (on)tevredenheid onder de lezers. Maar het is niet de enige indicator. Marktonderzoekers van uitgever PCM meten voortdurend de mening de lezers. Sterke en zwakke punten van de krant. Plus de reden voor aanschaf of opzegging van een abonnement. Daaruit komt een rooskleuriger beeld naar voren dan de stroom klachten via de ombudsman doet vermoeden. Van de lezers blijkt 92 procent (zeer) tevreden over de hele krant.

Onderwerpen die klachten opleverden zoals fotokeuze of gebrekkige bezorging, irriteren respectievelijk 1 en 4 procent van de lezers. De meeste ontevredenheid bestaat over de omvang van de zaterdagkrant. Uit de cijfers van het najaar 2000 blijkt dat één op de vijf lezers daar niet gelukkig mee is.

Bijna iedereen zegt de voorpagina te lezen (99 procent). Door de week is De Voorkant het populairst bij de abonnees en het sportkatern op maandag bij de kopers van losse nummers. Op zaterdag trekken Wetenschap en het Volkskrant Magazine de meeste aandacht. Wetenschap scoort met een waardering van 7,6 al jaren het hoogst. Van de rubrieken staat Sigmund op de eerste plaats, gevolgd door CaMu en Dag in Dag uit.

Sinds 1996 steeg de populariteit van Sigmund en CaMu sterk, terwijl Dag in Dag uit iets wegzakte. In 1996 werd de kleine psychiater door 54 procent van de lezers gevolgd, vorig jaar was dat 68 procent. CaMu steeg van 47 naar 58 procent. Ook de gemiddelde waardering van Sigmund was in 2000 met 8,2 het hoogste, gevolgd door Jan Blokker met 8 rond.

Maar al die mooie scores konden niet voorkomen dat vorig jaar de oplage van de Volkskrant met tienduizend exemplaren zakte. Kritiek op de inhoud van de krant blijkt bij het beëindigen van een abonnement of het stoppen van losse aankopen echter een beperkte rol te spelen. Als voornaamste argumenten worden genoemd: onvoldoende leestijd, de prijs en de bezorging.

Werd tijdgebrek in 1997 bij 38 procent van de opzeggingen genoemd, vorig jaar was dat gestegen tot 48 procent. Bij 18 procent van de beëindigingen speelde kritiek op de kwaliteit van de krant mee. Eén op de drie bedankers verruilde zijn abonnement voor dat van een ander dagblad. Met name NRC Handelsblad of een regionale krant. Het percentage overstappers ligt hoger dan bij NRC Handelsblad of bij Trouw.

Maar ook omgekeerd vindt uitwisseling plaats. Eén op de drie nieuwkomers bij de Volkskrant heeft een abonnement op een andere krant opgezegd. Meestal betrof het NRC Handelsblad of een regionale krant. Het belangrijkste motief voor die verandering is de voorkeur voor een ochtendkrant, een kwart noemde de inhoud als belangrijkste argument.

De Volkskrant heeft net als de meeste andere kranten vooral moeite met het verleiden van jongeren (tot 40 jaar) die geen tijd meer hebben om een krant te lezen. Het gaat niet alleen meer om studenten, maar ook om jonge mensen die al een of meer banen hebben gehad. Geld speelt voor hen meestal een ondergeschikte rol. Uit onderzoek blijkt dat zelfs halvering van de abonnementsprijs geen vaste krantenlezers van ze maakt. Ze halen hun informatie uit de gratis kranten Metro en Spits, van de radio, internet en de tv.

Omdat er naar verhouding weinig jongeren bijkomen, vergrijst het bestand van de Volkskrant langzaam. Pogingen jonge lezers te trekken, via het Magazine, internet of moderisering van de krant, hebben tot nu toe niet het gewenste resultaat gehad. Oudere lezers zijn sterk oververtegenwoordigd onder de klagers bij de ombudsman. Vaak gaat het om abonnees die de krant al twintig, dertig, soms vijftig jaar lezen. Ze vormen veelal het tegenwicht voor de vernieuwingen en eisen dat ook naar hen wordt geluisterd.

En terecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden