Ook calvinisten schamen zich niet meer voor een glaasje champagne

 

Jarl van der Ploeg
null Beeld anp
Beeld anp

Aan een tafel in restaurant de Treeswijkhoeve zitten twee tevreden mannen. De een omdat zijn restaurant onlangs een tweede Michelinster kreeg en hij sindsdien continu volgeboekt zit, de ander omdat zijn bedrijf Nederlands marktleider is in champagne, en de verkoop daarvan in 2014 spectaculair toenam. Ze evalueren gezamenlijk en proosten, uiteraard, met champagne.

Dat het bubbeldrankje inderdaad weer ongekend populair is in Nederland, blijkt uit cijfers die Bureau de Champagne Benelux deze week publiceerde. Terwijl de wereldwijde export in 2014 met slechts 0,7 procent groeide, werden er in Nederland ruim 20 procent meer flessen ingevoerd; tweeëneenhalf miljoen in totaal. Daarmee nadert Nederland nu de top tien van grootverbruikers; nog ver achter Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, maar in de slipstream van landen als Spanje en Zwitserland.

En dat is reden voor een toast, vinden chefkok Dick Middelweerd en zijn champagneleverancier Bob Bron, directeur bij Moët Hennessy, dat merken heeft als Moët & Chandon, Ruinart en pronkjuweel Dom Perignon. Ongeveer 60 procent van het geld dat Nederlanders aan champagne uitgeven, gaat naar zijn bedrijf.

Steeds gewoner

De stijging over 2014 is fors, maar komt niet geheel uit het niets, zegt wijnkenner Harold Hamersma, bekend van zijn jaarlijkse wijngids De Grote Hamersma. 'Sinds een jaar of zes staat wijn eindelijk op het lijstje noodzakelijke boodschappen in Nederland; we zien het niet langer als luxeartikel. Gevolg daarvan is dat er ook een brede belangstelling ontstaat voor de betere soorten. Samen met de groeiende populariteit van mousserende wijnen zoals prosecco - toch een beetje the poor man's champagne - kom je dan al snel uit bij het echte werk.'

En dus wordt in plaats van dat ene glas vlak voor Nieuwjaar, of die fles bij het te water laten van een nieuw schip, champagne steeds vaker gedronken om iets te vieren op een gewone donderdag in maart. In restaurants is de drank bovendien steeds vaker per glas te koop, in plaats van per fles, en wat ook helpt, aldus Hamersma, is het supermarkt-effect. Moët verkoopt tegenwoordig flessen bij Albert Heijn en ook Aldi en Lidl zijn wat meer opgeschoven naar het luxe segment.

Harold Hamersma Beeld anp
Harold HamersmaBeeld anp

Crisis slecht voor champagne

Maar toen was daar de crisis. Voor Nederlanders, aldus de cijfers, was dat reden de bubbels weer in te ruilen voor een biertje. '2008 was ons topjaar, maar daarna ging het echt hard bergafwaarts', zegt Bron van Moët. 'In een jaar zakten onze verkopen met 35 procent, want in zuinige tijden past geen champagne. Daar zie je ons Nederlands calvinisme. Champagne werd bijna iets om je voor te schamen. Een Fransman verkoopt in tijden van crisis eerder zijn huis dan dat hij een glas champagne laat staan. Wij niet.' Daarom, zo denkt Bron, is de groei in betere tijden zoals nu ook zo spectaculair in vergelijking met andere landen.

Want het mag weer, blijkt ook in restaurant de Treeswijkhoeve, waar de eerste gasten langzaam en verwachtingsvol binnendruppelen. De champagnedrinkers, zo zegt de chef, zijn bovendien niet meer alleen de ouderen, er is ook een nieuwe generatie van luxepaardjes opgestaan, die naast de iPad's, Vespa's, Louis Vuitton-tassen en Prada-zonnebrillen van deze wereld, bijzonder veel waarde lijken te hechten aan hun antoniem van het calvinisme: champagne.

Overigens moeten, zij, en andere Nederlandse drinkers, zich vooralsnog geen illusies maken, zegt Bron. Per hoofd van de bevolking drinken de Fransen (gemiddeld zeven flessen per persoon per jaar) en de Belgen (drie flessen) nog veel meer dan Nederlanders. 'Wij hebben nog altijd gemiddeld zeven jaar nodig voordat we een fles achter de kiezen hebben.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden