Ook Buenos Aires ontdekt de 'bicicleta'

BUENOS AIRES - De dichtgeslibde Argentijnse hoofdstad, waar de grootste auto altijd voorrang krijgt, kent een nieuw fenomeen: de fietser. Een vervoersprogramma van het gemeentebestuur voorziet in rijwielpaden, stallingen en een witte-fietsenplan.


Claudia Arnijas, ingenieur bij een telefoonbedrijf, gaat al een jaar op de fiets naar haar werk, van de zone La Paternal naar de wijk Belgrano, een traject van 16 kilometer. 'Het is ontspannen en het gaat veel sneller dan met de auto of de bus', zegt ze.


Arnijas overweegt om over te stappen op de bicicleta pública, de openbare leenfiets die de gemeente sinds kort ter beschikking stelt van de porteños, zoals de bewoners van de metropool Buenos Aires worden genoemd.


Er is al 70 kilometer aan bicisendas (fietspaden) aangelegd. Dat moet binnen twee jaar 200 worden. Een witte-fietsenprogramma voor stadsbewoners en bezoekers begon enkele maanden geleden.


'We hebben 500 publieke fietsen en willen naar 20.000, zoals in Parijs', zegt Guillermo Dietrich, wethouder vervoerszaken. 'Ook bedrijven worden door de gemeente gestimuleerd om hun werknemers meer te laten fietsen.' Volgens Dietrich zijn 10 procent van de verplaatsingen in Buenos Aires nu al met de fiets.


Toen de Amerikaan William Whittle in 2008 naar Buenos Aires verhuisde, zag hij alleen maar auto's en brommers. Hij herinnert zich nog goed een fietsrit van de Calle Santa Fe naar de Avenida Callao.


Als een van de tweewielerpioniers van Buenos Aires werd hij al gauw een contactpersoon voor bezoekers die de stad op de fiets willen verkennen. In 2009 richtte hij Biking Buenos Aires op. Hij verhuurt fietsen en organiseert tours in vijf talen.


Whittle doet geregeld mee aan 'Masa Crítica' ('Kritische Massa'). Tijdens dit maandelijkse evenement worden straten van het centrum verkeersvrij gemaakt en kunnen fietsers zich uitleven. 'Zo brengen we de alternatieve vervoersvorm onder de aandacht', zegt Whittle. In drie jaar tijd is het aantal deelnemers volgens hem gestegen van 90 naar 3.000.


José Luis del Río, eigenaar van Bicicletas Orense aan de Avenida Paraguay in de populaire wijk Palermo, zit sinds de jaren zeventig in de rijwielhandel. 'Aanvankelijk zagen de Argentijnen een fiets als speelgoed, een verjaardagscadeau voor een kind', bromt hij. Maar de zaken zijn veranderd en 2011 is zijn drukste jaar ooit.


Maar fietsen in Buenos Aires is nog altijd een grote uitdaging. In een stad waar talloze automobilisten de verkeersregels als een optie en niet als een verplichting zien, kan een rit op de fiets een hachelijk avontuur zijn. Niettemin is bijna iedereen het erover eens dat fietsgebruik een van de noodzakelijke oplossingen is om de stad leefbaarder te maken.


'Ik dacht altijd dat de Argentijn lui was en fietsen beschouwde als een straf. Maar gelukkig zag ik dat verkeerd', zegt Dario Frati, gemeenteopzichter van een publieke rijwielstalling in de havenzone Retiro. Hij bewaakt en onderhoudt 68 leenfietsen. 'Met regelmaat de ketting smeren is belangrijk', verzekert hij. 'Het mooiste van een goed in de olie zittende fiets is dat hij geruisloos is. Er is al kabaal genoeg in Buenos Aires.'


Binnenkort wordt de capaciteit van Frati's stalling verdubbeld. 'Stel je voor, één paar handen voor 136 fietsen.' Hij zucht en vraagt dan: 'Is het waar dat jullie in Nederland meer fietsen dan inwoners hebben?'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden