Ook bij fastfood gaat het nu om imago

Wat is gezonder? Een Whopper, een Big Mac of een BMT Sub? Een betere vraag zou zijn: wat is het minst ongezond? Ogenschijnlijk de laatste. Bij Subway steken de groene slablaadjes uit het broodje. Daar worden de broodjes voor je ogen belegd en niet achter in de zaak klaargemaakt. Maar in feite maakt het niet uit. De BMT Sub (salami, peperoni, ham) bevat per 100 gram bijna net zoveel zout en net zoveel calorieën als de Big Mac of de Whopper.


Niettemin heeft Subway zich tot de nieuwe koning van het fastfood gekroond. Deze week werd bekend dat Subway wereldwijd meer vestigingen en franchisenemers heeft dan McDonald's. Het heeft de troefkaart van een ogenschijnlijk gezonder en verser broodje wereldwijd weten uit te spelen. Op 1 januari van dit jaar had Subway 33.749 restaurants in 92 landen. Nu zijn dat er al 94.239 in 95 landen. En als het goed is, komen er dit jaar nog 1.500 bij, vooral in opkomende landen als India, Brazilië, Vietnam, Rusland en Mexico. In Nederland wil Subway dit jaar nog 30 nieuwe zaken openen, zodat het aantal boven de 120 wordt gebracht. McDonald's heeft er in Nederland echter nog meer.


Subway werd in 1965 in Chicago opgericht, tien jaar nadat Ray Kroc met zijn franchiseformule voor McDonald's kwam. Nu lijkt de leerling de leraar te hebben overtroffen. Een van de redenen is dat de Big Mac van McDonald's en de Whopper van Burger King veelvuldig onder vuur hebben gelegen van gezondheidsfreaks. De broodjes hamburger zouden ongezond en te vet zijn.


Zowel van de Big Mac als de grotere Whopper is het aantal calorieën teruggebracht (tot respectievelijk 495 en 690), maar dat heeft nauwelijks soelaas geboden. De hamburger is bijna het symbool geworden voor het obesitasprobleem in de VS en andere landen. Daarnaast werd de fastfoodketen ook een geliefde zondebok van milieuactivisten en vakbonden.


Subway heeft zich aan die problemen weten te onttrekken door zich het imago van een keten voor verse en gezonde belegde broodjes aan te meten. Woordvoerder Justin Goes van Subway International erkent dat de BMT (Brooklyn Manhattan Transfer) sandwich niet veel gezonder is dan de Big Mac. 'Maar bij ons kun je zelf bepalen hoe gezond je broodje is. Je kunt ook een Vegi Delight nemen, een broodje met alleen groenten: sla, tomaten, komkommer en paprika Dat is nog niet de helft van het aantal calorieën.' Dat is echter geen topproduct. 'Maar dat is ook de BMT-sub niet. De meest verkochte is de Kip Teriyaki sandwich.'


Het imago heeft Subway geholpen, net als de lage drempel. De investering in een Subway-restaurant bedraagt tussen de 100- en 150 duizend euro. Franchisenemers moeten zelf ongeveer eenderde van de investering opbrengen. Daarvoor verdienen ze 8 procent van de omzet, die gemiddeld tussen de 350 duizend en 400 duizend euro ligt. De gemiddelde investering in een McDonald's is vijf keer zo hoog. Dat hangt uiteraard ook samen met de grootte en of er ook voorzieningen zijn voor een McDrive. Een MacDonald's levert ook veel meer aan revenuen op: tussen de 1 en 1,5 miljoen dollar (bijna 1,1 miljoen euro) per jaar, zo schatten analisten. Hoewel Subway nu al beduidend meer vestingen in de wereld heeft, is de wereldwijde omzet nog 10 miljard dollar per jaar lager dan die van McDonald's.


Nina Nomden van McDonald's zegt dat in Nederland de hamburgerketen in alle opzichten nog een stuk groter is dan Subway. 'We hebben in Nederland drie miljoen klanten per week. En dat aantal groeit nog. Maar het gaat niet alleen om grootte. Het gaat er vooral om wie de klanten het best bedient.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden