Ook bij bouw bustunnel gefraudeerd

De bouwcombinatie van HBW en Strukton, die betrokken was bij de fraude met de Schipholspoortunnel, heeft bij de aanleg van de nabijgelegen bustunnel eveneens valse facturen gebruikt....

De parlementaire commissie die de Bouwfraude-enquête voorbereidt, wil dat de gang van zaken rond deze tunnel wordt onderzocht. De bouw van de bustunnel is niet meegenomen in de omstreden schikking met de betrokken bouwbedrijven eind vorig jaar, en kan volgens juristen om die reden leiden tot een nieuw justitieel onderzoek. De Tweede Kamer vroeg vorig jaar tevergeefs de bouwbedrijven alsnog te vervolgen.

De tunnel, die in 1994 werd gebouwd in opdracht van busbedrijf NZH, is een belangrijk onderdeel van de Zuidtangent, een snelle busverbinding tussen Haarlem en Amsterdam-Zuidoost die dit weekeinde in gebruik wordt genomen.

De gemeenten Amsterdam, Haarlem, Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland en de luchthaven Schiphol zijn nauw bij het project betrokken. De bouw van de tunnel die ongeveer 28 miljoen euro (62 miljoen gulden) heeft gekost, is betaald met subsidie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De Zuidtangent kostte in totaal circa 272 miljoen euro (600 miljoen gulden).

Uit een bijlage bij het onderzoeksrapport van accountantskantoor KPMG naar de gang van zaken bij de Schipholtunnel blijkt dat voor de 'ov-tunnel' door Strukton een 'extra factuur' is gestuurd van 500 duizend gulden (ruim 226 duizend euro). Volgens betrouwbare bronnen gaat het hier om valse facturen voor de bustunnel. De administratie van de bustunnel werd gedaan door de mensen die ook de administratie van de spoortunnel bijhielden. KPMG constateerde in die administratie onregelmatigheden.

Uit de stukken die in het bezit zijn van de Volkskrant, blijkt dat de combinaties die werden opgericht voor de bouw van de Schipholtunnel en de bustunnel (KSS en KSZ) elkaar op dezelfde datum rekeningen stuurden voor werkzaamheden aan de bustunnel. Op beide facturen worden dezelfde bouwnummers genoemd, 3960 en 3971. Woordvoerders van HBW en Strukton stellen geen weet te hebben van extra facturen .

KSS is een samenwerkingsverband tussen HBG-dochter Holland Beton en Waterbouw en NS-dochter Strukton, dat is opgericht voor de bouw van de Schipholspoortunnel. In KSZ zit naast deze twee bedrijven ook Ballast Nedam. KSS bouwde twee delen van de 1800 meter lange bustunnel onder de A 4 en Schiphol. KSZ bouwde het derde deel van de tunnel.

Eind vorig jaar troffen KSS, HBW en Strukton een schikking van 1,35 miljoen euro (3 miljoen gulden) met justitie voor het opstellen van valse facturen bij de bouw van de Schipholspoortunnel. De schikking veroorzaakte grote commotie in de Tweede Kamer. De bustunnel is door Justitie, die zich baseerde op het KPMG-rapport, niet onderzocht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden