Ook Belastingdienst stopt met adverteren op Geenstijl: 'Er is een grens overschreden'

In navolging van Defensie stopt ook de Belastingdienst voorlopig met adverteren op Geenstijl en Dumpert. 'In de ogen van velen is een grens overschreden', aldus vicepremier Lodewijk Asscher dinsdag in de Tweede Kamer. 'Het is goed dat vrouwen in het geweer zijn gekomen.'

De Powned- en Geenstijl-redactie met het Geenstijl-logo.Beeld ANP

Asscher reageerde in het Vragenuur op vragen van D66-Kamerlid Belhai naar aanleiding van het pamflet van 143 vrouwen uit de journalistiek en politiek van afgelopen zaterdag. Daarin werd bedrijven die adverteren op Geenstijl en Dumpert gevraagd zich terug te trekken. Directe aanleiding was de oproep aan Geenstijl-lezers om seksistisch commentaar te geven op een foto van Volkskrant-journalist Loes Reijmer.

In het weekend schaarden de ministers Bussemaker (PvdA) en Schultz (VVD) zich achter die oproep. Defensie besloot eind vorige week al voorlopig te stoppen met adverteren, in navolging van enkele grote bedrijven. Vandaag kondigde Asscher aan dat de Belastingdienst volgt. 'De dienst heeft op dit moment geen behoefte om te adverteren op die sites. Niet zozeer vanwege het algeheel seksistische karakter, wel vanwege de grensoverschrijdende oproep over de Volkskrant-journalist.'

Vrijheid van meningsuiting

De PVV vindt dat overheid daarmee veel te ver gaat. 'Grachtengordelfeministen, linkse mensen die een hekel hebben aan vrijheid, willen een politiek incorrecte site kapot maken', aldus het Kamerlid Martin Bosma. Hij vindt dat de overheid de vrijheid van meningsuiting beknot. Hij haalde voorbeelden aan van een foto van 'de mooiste billen van Brazilië' in NRC Handelsblad en een actie van het tijdschrift Linda waarbij een gigolo werd verloot. 'Waar ligt de grens. Welk mediabedrijf moet kapot en welk bedrijf niet?'

Asscher vindt dat Bosma de zaken verkeerd voorstelt. 'De vrijheid van meningsuiting is in het geding als ik zou zeggen of ze wel of niet billen mogen afbeelden. De overheid moet ontzettend wegblijven bij het onmogelijk maken of verbieden van onwelgevallige meningen. De vrijheid van meningsuiting beschermt allereerst tegen de overheid. Maar je mag als overheid wel overwegen of je in een bepaalde context wilt adverteren. De vrijheid van meningsuiting houdt niet in dat er een plicht is om iedere mening te financieren via advertenties.'

Een still uit het programma Dumpertreeten.

De fracties van D66 en GroenLinks vinden dat de overheid zich nog veel stelliger zou moeten opstellen en structureel moet stoppen met adverteren 'op sites waar vrouwonvriendelijkheid het vlaggenschip is'. Belhaj: 'Een op de acht vrouwen bij Defensie heeft te maken met ongewenste seksuele aandacht, bleek onlangs nog uit onderzoek. Het ministerie belooft seksisme te bestrijden. Wil je als overheid dan adverteren op een site die structureel vrouwonvriendelijk is?'

Dat laatste liet Asscher nadrukkelijk in het midden. 'Het opschorten van de advertenties is niet definitief. Het is een te billijken reactie op een grensoverschrijdende uiting.'

Lees meer over seksisme, Geenstijl en Dumpert

Beste adverteerders op Geenstijl en Dumpert, u betaalt mee aan vrouwenvernedering

Ruim honderd vrouwen uit de media keren zich in dit opiniestuk tegen de online- intimidatie door Geenstijl en de reaguurders op die site. Zij vragen bedrijven als McDonald's, de Efteling en de Belastingdienst om kritisch na te denken over de vraag of hun advertenties wel te zien moeten zijn in een omgeving vol vrouwenvernedering, racisme en homofobie. Onder de ondertekenaars zijn presentatrice Eva Jinek, actrice Georgina Verbaan, cabaretière Claudia de Breij en veel journalisten.'

Ombudsvrouw: Met de oproep 'zou u haar doen' heeft Geenstijl een grens overschreden

Seksisme en seksuele bedreigingen tieren welig op internet, leiden wereldwijd tot uitwassen en zijn een maatschappelijk probleem. Maar stel dat u er niet over leest omdat journalisten er niet over durven te schrijven?

Ministers Bussemaker en Schultz steunen oproep aan adverteerders Geenstijl

Beiden zeiden in tv-programma's dat ze de oproep ook zouden hebben ondertekend als hun daarom was gevraagd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden