Onzekerheid over aanleg van Blankenburgtunnel

De aanleg van Blankenburgtunnel onder de Nieuwe Waterweg bij Vlaardingen is onzekerder geworden nu een meerderheid van de Tweede Kamer het onderwerp als 'controversieel' heeft bestempeld. Door een draai van de PVV, tot voor kort hartstochtelijk pleitbezorger van de tunnel, wil de Kamer pas weer met een nieuw kabinet over de zogeheten Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO) praten.

AMSTERDAM - Begin april zei de Tweede Kamer nog ja tegen de aanleg van de Blankenburgtunnel (kosten: rond 1 miljard euro), maar sinds woensdag zien tegenstanders weer mogelijkheden voor een alternatief. Onder wie de gemeenten Vlaardingen en Maassluis. Zij zijn tegen de Blankenburgtunnel vanwege aantasting van schaarse natuur in die regio.


Bij de NWO ging het om de keuze tussen twee tunnels: de Blankenburgtunnel of de westelijker gesitueerde Oranjetunnel. 'Die laatste mogelijkheid komt nu weer in beeld', zegt een woordvoerster van Vlaardingen.


De NWO is een van de grootste infrastructurele overheidsprojecten. Een nieuwe verbinding onder de Nieuwe Waterweg moet de filedruk op de snelwegen in de regio Rotterdam verminderen. De Rotterdamse haven, die de activiteiten zeewaarts verlegt (aanleg Tweede Maasvlakte) en het Westland (glastuinbouw) dringen al jaren aan op snelle besluitvorming. Zij kiezen voor de Blankenburgtunnel die volgens hen goedkoper is dan de Oranjetunnel.


De Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu (haven, verkeer, regionale economie) is er niet blij mee dat de Tweede Kamer de Blankenburgtunnel tot controversieel onderwerp heeft verklaard. 'Het gaat langer duren en dat is geen goed nieuws voor de economie en de bereikbaarheid in deze regio. We zullen blijven uitleggen dat de tunnel van belang is.'


Volgens VVD-Kamerlid Charlie Aptroot heeft ook de PVV de komende maanden iets uit te leggen. Die partij pleit nu voor een mobiliteitsstudie voor de hele regio Rijnmond, terwijl de partij tot voor kort aandrong op snelle aanleg van de Blankenburgtunnel. 'De PVV mag dat gaan uitleggen in de regio', zegt Aptroot.


De Tweede Kamer besloot woensdag dat de besluitvorming over een aantal andere grote verbindingen wel moet doorgaan. Het gaat daarbij onder meer over het doortrekken van de A15 (van Bemmel naar Zevenaar) en de aanleg van de Rijnlandroute (een verbinding van de A44 met de A4 via Katwijk).


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden